برندسازی یا Branding یکی از اقدامات مهم و اساسی در راه اندازی، مدیریت و توسعه کسب و کار است. اگر هدف بزرگی داریم و می خواهیم نام و محبوبیت کسب و کارمان بر سر زبان ها باشد باید اصول و قواعد برندینگ را بدانیم و آنها را بدرستی و با دقت بالا بکار بگیریم. در این مقاله، اصول و مراحل برندسازی کسب و کارهای آنلاین را آموزش خواهیم داد. اگر به دنبال این موضوع هستید که چگونه برندسازی کنیم ، این مطلب مخصوص شماست!
برندینگ یا برندسازی چیست
برندیگ یا برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار بوده، یا برای شخص و یا هر چیز دیگری که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. در مراحل اولیه تلاش می شود همه مخاطبان، یک برند را بشناسند و در مراحل دیگر سعی می شود این برند محبوبیت بالایی در بین مخاطبان داشته باشد. این مراحل باید بصورت پیوسته تا بی نهایت ادامه یابد. توقف در اینکار یعنی آسیب جدی به برند!
چگونه برندسازی کنیم ( آموزش برندینگ )
قبل از طرح موضوع آموزش برندینگ لازم است بدانیم که معمولا برندسازی بخصوص در مراحل اولیه هزینه بالایی دارد. تبلیغات یکی از کارهای غالبا پرهزینه ای می باشد که برای برندینگ کاملا ضروری است. اما باید توجه داشت که اگر تبلیغات با اصول و قواعد صحیحی صورت پذیرد پس از مدتی و یا بلافاصله، نه تنها هزینه تبلیغات را بازگشت خواهد داد بلکه موجب افزایش سود نیز خواهد شد. در ادامه با طرح قواعد و اصول اینکار، برندسازی را به شما آموزش خواهیم داد.
اصول، قواعد و مراحل برندسازی
برندسازی مراحلی دارد که باید آنها را انجام داد. در برخی موارد ترتیب نیز اهمیت بالایی دارد. مراحل بشرح زیر است:
- ساخت نام و نشان تجاری
- مهیا نمودن زیرساخت ها
- مهیا نمودن مزیت های خاص
- تبلیغات و جذب مشتری
- بررسی و تحلیل رفتار مشتریان
- توجه به نظرات و بازخوردها
- ایده پردازی، نوآوری و ارزش آفرینی
- توسعه مداوم و تعامل سازنده
- فعالیت های فرهنگی و اجتماعی
- فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده
نام و نشان تجاری بسازید
اگر می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید حتما توجه داشته باشید که یک نام خوب و مرتبط با حوزه فعالیت برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. بسیاری از کسب و کارها هستند که از نام فعلی خود رضایت ندارند و در برخی مواقع مجبور می شوند آنرا تغییر دهند. این فرصت برای شما وجود دارد که از ابتدا نامی خوب را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید نام مناسبی برای برند خود انتخاب کنید پیشنهاد می کنیم به موارد زیر توجه نمایید:
- نامی ساده، نسبتا کوتاه، مرتبط و بامعنی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
- در صورت استفاده از سایت بهتر است نام کسب و کار برابر با دامنه سایت باشد.
- نامی را انتخاب نمایید که مخاطبان در خواندن و نوشتن آن مشکلی نداشته باشند.
- برای مثال عبارت tashil به معنی تسهیل، می تواند تاشیل نیز خوانده شود!
- بهتر است زمینه فعالیت در نام برند و آدرس سایت باشد اما اگر نباشد نیز مساله ای ندارد.
نشان (نماد یا لوگو) بسیار مهم است. در طراحی لوگو به موارد زیر توجه داشته باشید:
- شکل و طرح لوگو برای همه قابل فهم باشد.
- یک یا دو رنگ را برای برند خود انتخاب و آنرا در لوگو بکار ببرید.
- نماد انحصاری بسازید و تقلید یا کپی نکنید!
تمامی زیرساخت های ضروری را مهیا کنید
برای اینکه بتوان فعالیت یا ابراز وجود کرد باید زیرساخت ها مهیا باشد. مواردی مانند محل فعالیت، تامین محصولات و خدمات، تیم فروش و فنی، ابزارهای تعاملی و مانند آنها باید بدرستی آماده و مهیا شده باشند. این زیرساخت ها برای شروع فعالیت جدی و تبلیغات بسیار ضروری است. پیشنهاد می شود در این مرحله دقت بالایی بکار ببرید.
به فکر یک یا چند مزیت برتر باشید
برای اینکه بتوانید مانور خوبی در تبلیغات و معرفی خود داشته باشید حتما باید چند مزیت یا حداقل یک مزیت خاص در مقایسه با رقبای خود داشته باشید. در زیر به برخی از مزیت های خاص اشاره شده است:
- وجود تکنولوژی و قابلیت های خاص در محصولات
- گارانتی بازگشت وجه بدون قید و شرط
- گارانتی تعویض محصولات و یا تجدید خدمات
- پشتیبانی ویژه و 24 ساعته بدون تعطیلی
- ارائه پایین ترین قیمت با بالاترین کیفیت
- مشاوره تخصصی قبل از خرید
- و ده ها مورد دیگر …
تبلیغات را شروع کنید و تا همیشه ادامه دهید
تبلیغات باید بصورت هدفمند و هوشمندانه انجام شود. تبلیغات یک علم و تخصص تمام عیار است. به همین جهت اگر خودتان تخصص کافی ندارید پیشنهاد می شود اینکار را به متخصص واگذار کنید. همچنین باید طوری سازماندهی کنید که تبلیغات را بصورت مسمتر و پایدار ادامه دهید. تبلیغات کوتاه مدت، بی نظم و بدون هدف تاثیر مثبتی بر روی کسب و کار شما نخواهد داشت و موجب از دست رفتن یا محدودیت منابع مالی نیز خواهد شد.
کاربران و مشتریان را تحلیل کنید
با تبلیغات و فعالیت های انجام شده یکسری افراد به کسب و کار شما مراجعه خواهند کرد. همواره باید مخاطبان، کاربران و مشتریان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. اینکه مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند؟ چگونه می توانیم بهترین شرایط را برای کاربران و مشتریان کسب و کار خود فراهم کنیم و …
نظرات و بازخوردهای کاربران را جدی بگیرید
بازخوردها را از مشتریان خود بگیرید و در مواقعی نظرخواهی کنید. توجه به نظرات مخاطبان، کاربران و مشتریان کسب و کار موجبات بالا رفتن محبوبیت را فراهم کرد. توجه داشته باشید که مخاطبان افرادی هستند که مشتری فعلی ما نیستند و با یکسری کارها می توان آنها را به مشتری تبدیل کرد. بازخورد مناسب بخصوص در سفارش یا خدمات اول نیز زمینه تبدیل شدن به مشتری دائم را برای مخاطبان فراهم خواهد کرد.
ایده پردازی کنید و خدمات بهتر و متفاوت ارائه کنید
یکی از اقدامات مهم در برندینگ این است که همواره ایده های نابی را برای مدیریت و توسعه برند خود بکار بگیرید. ایده ها باید در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر باشد تا بتواند تاثیر مناسبی بر کسب و کار داشته باشد.
کیفیت را فدای کمیت نکنید
در اغلب مواقع کیفیت بهتر از کمیت است. اگر نمی توانید در صورت گسترش کسب و کار، مدیریت مناسبی داشته باشید پیشنهاد می شود بجای توسعه بی نظم و مدیریت شده در حوزه ای محدودتر با نظم و مدیریت بهتر فعالیت کنید.
به فکر توسعه باشید
یکی از ملزومات برندسازی، توسعه کسب و کار است. این توسعه می تواند بصورت های مختلفی صورت پذیرد. فقط توجه داشته باشید زمانی به فکر توسعه باشید که کسب و کار در شرایطی فعلی بصورت کامل تحت کنترل تان است.
یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید!
در عصر حاضر تجربه بخصوص در کسب و کارهای آنلاین ثابت کرده است که یکنواختی مانند داستان قورباغه و آب داغ است. به این معنی که به تدریج نابودی کسب و کار فرا می رسد و عوامل کسب و کار متوجه آن نمی شوند.
محتوای آموزشی و ارزش آفرین تولید کنید
برای اینکه بتوانید از بازاریابی محتوایی بهره مند شوید باید محتوا تولید کنید. این محتواها بهتر است در زمینه های مرتبط با حوزه فعالیت باشد. اینکار موجب خواهد شد تا بتوانید مخاطبان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید.
فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید
از هر فرصتی که می توانید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید استفاده نمایید. اثبات اینکه تنها سود مطرح نیست و موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز برای کسب و کارتان اهمیت دارد موجب افزایش محبوبیت می شود.
با همکاران خود تعامل و همکاری داشته باشید
اینکار در بین شرکت های خارجی بسیار متداول است. دو نمونه داخلی اینکار عبارتست از:
- همکاری دیجی کالا و ایرانسل (ارائه سیم کارت به همراه محصولات مورد فروش در دیجی کالا)
- همکاری سامسونگ و همراه اول (ارائه سیم کارت با اینترنت به همراه گوشی های پرچمدار سامسونگ)
همه جا حضور داشته باشید
تبلیغات و فعالیت باید با تنوع و مدلهای مختلف انجام گیرد. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید تنها تبلیغات در سایت ها کافی نیست و باید مواردی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و … نیز داشته باشید.