اگر وب سایت دارید و یا خرید اینترنتی انجام می دهید حتما با نماد اعتماد (enamd) آشنا هستید. اگر می خواهید بدانید که نماد اعتماد الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد این مطلب را مطالعه نمایید. در حقیقت نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ای است برای کسب و کارهای اینترنتی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی، احراز هويت و صلاحيت آنها صادر می شود. در صورتی که یک سایت نماد اطمینان داشته باشد به این معنی است که هویت این کسب و کار توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی احراز شده است. در حال حاضر نماد اعتماد برای یکسال قابل صادر بوده و در ادامه قابل تمدید است.
انواع نماد اعتماد
نماد به دو حالت یک ستاره و دو ستاره موجود است. تنها تفاوت نماد دو ستاره با نماد یک ستاره، مجهز بودن بخش کاربری و فروش آن به گواهی امنیتی SSL است. یعنی خرید در آن سایت با پروتکل https صورت می گیرد. در اینصورت اطلاعات کاربران رمزنگاری شده و امنیت بالاتری در پروسه خرید برقرار خواهد شد.
نحوه اخذ نماد برای کسب و کار اینترنتی
پروسه دریافت نماد اعتماد برای سایت در چند مرحله صورت می گیرد. مراحل بشرح زیر هستند:
- راه اندازی کامل سایت
- مراجعه به آدرس https://enamad.ir/Panel و ثبت نام در آن
- تکمیل و احراز اطلاعات هویتی
- اضافه کردن کسب و کار
- بررسی و انجام تاییدیه فنی از سوی مرکز
- تکمیل و ارسال اطلاعات کسب و کار
- ارسال مدارک هویتی توسط درخواست کننده نماد
- بررسی مدارک هویتی و تایید آنها از سوی مرکز
- رسیدگی به اشکالات موجود در سایت (در صورت وجود)
- تایید کسب و کار و اعطای نماد اعتماد
- دریافت کد و درج آن بر روی سایت
تمدید نماد اعتماد
برای تمدید نماد اعتماد می بایست اقدام به احراز هویت مجدد مواردی مانند ایمیل، شماره تماس و آدرس کسب و کار نموده و درخواست خود را برای تمدید نماد در سامانه ثبت نمایید.
الزامات نماد اعتماد الکترونیکی
- فعالیت در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران
- درج مشخصات تماس و قابل دسترسی برای کاربران
- امکان عودت وجه حداقل 7 روزه بدون قید و شرط برای کالاهای مجازی
- رسیدگی به شکایات انجام شده در سامانه enamad.ir
تخلفات در رابطه با نماد اعتماد
- استفاده از تصویر نماد در سایت بدون دریافت نماد
- واگذاری کسب و کار به اشخاص غیر و عدم دریافت نماد جدید برای آن
- مغایرت فعالیت اعلام شده برای دریافت نماد با فعالیت اصلی
سوالات متداول در مورد نماد اعتماد
- محدودیت سنی : می بایست فرد درخواست کننده حداقل 18 سال تمام داشته باشد.
- اتباع غیر ایرانی : در صورت دارا بودن پروانه کار معتبر به همراه کد فراگیر اتباع غیر ایرانی
- محرمانگی اطلاعات : اطلاعات شما محرمانه بوده و در اختیار سایر دستگاه ها قرار نمیگیرد.
- هزینه : مبلغ 35 هزار تومان (احراز اطلاعات) و هزینه تایید مدارک در دفتر اسناد رسمی
- اجبار : برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی نیاز به نماد فعال است.
- وضعیت نظام وظیفه : برای افراد مشمول، گواهی عدم سوء پیشینه صادر نمی شود.
در انتها اگر سوال، ابهام و یا نظری در مورد نماد اعتماد الکترونیکی دارید آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید