آموزش

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

فقط یک اپلیکیشن مشکوک کافی است که روی گوشی شما نصب شود، تا بتواند امنیت اطلاعات و حریم خصوصی شما را نقض کند و آن را به خطر اندازد. اگر روزی یک اپلیکیشن مشکوک روی گوشی تان نصب کردید و خواستید آن را به گوگل گزارش کنید، می توانید از محتوای این مقاله استفاده کنید.

چطور اپلیکیشن های مضر را شناسایی کنیم؟

در بسیاری از مواقع، این گونه اپلیکیشن ها هیچ گونه نشانه یا بنری از خود نشان نمی دهند که مبنی بر مضر بودن برنامه برای شما باشد. پس شاید بتوان گفت بهترین راه برای جلوگیری از نصب اپلیکیشن مشکوک، این است که از منابع معتبر مثل خود گوگل پلی آن ها را نصب کنید.

اگر اپلیکیشن شما، در گوگل پلی نیست باید حداقل اطمینان داشته باشید که منبع دانلود و نصب اپلیکیشن چقدر معتبر است. مثلا اگر اپلیکیشنی هم در  Amazon Appstore موجود است و هم در یک وب سایت، می توانید با کمک  Amazon Appstore با اطمینان بیشتر آن را دانلود کنید.

البته تصور این که همه اپلیکیشن های گوگل پلی هم امن هستند یک تفکر اشتباه است. در واقع گاهی برخی از اپلیکیشن ها نیز وجود دارند که در این وب سایت ارائه می شوند و در ذات خود مشکل دارند. به هر حال اگر روزی به اپلیکیشنی مشکوک شدید می توانید آن را ریپورت کنید.

گزارش کردن اپلیکیشن مشکوک و مخرب از طریق دستگاه اندرویدی

یکی از ساده ترین شیوه ها برای ریپورت کردن اپلیکیشن در گوشی های اندرویدی استفاده از گوگل پلی است. وارد اپ استور خود شوید و از آن جا suspicious app یا اپلیکیشن های مشکوک را جستجو کنید.

وقتی که لیست اپلیکیشن ها را می بینید در سمت راست و بالای این لیست، آیکون سه نقطه آپشن را مشاهده می کنید. روی آن کلیک کنید و Flag as Inappropriate. را انتخاب کنید.

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

بعد از این شما یک لیست مشاهده می کنید که دارای ۷ طبقه بندی است. این طبقه بندی ها در حقیقت علت ریپورت کردن اپلیکیشن یا گزارش کردن اپلیکیشن مخرب و مشکوک مورد نظر را مشخص می کند.

به فرض مثال اگر علت گزارش کردن این اپلیکیشن مضر بودن آن برای دستگاه شما است، گزینه Harmful to Device or Data را انتخاب می کنید.

اگر گزینه Harmful to Device or Data در دسترس نیست یا این که علت دیگری برای ریپورت خود دارید، از آپشن های دیگر استفاده کنید. اما اگر هیچ کدام از این موارد علت ریپورت شما نیست گزینه Other Objection را انتخاب کنید.

در نهایت بعد از انتخاب آپشن مورد نظر Submit را بزنید

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

اگر در حال ریپورت کردن اپلیکیشن در اندروید به کمک  Google Play Store هستید این را بدانید که نمی توانید هیچ گونه کامنت اضافی و اظهار نظری در رابطه با این ریپورت کردن داشته باشید. برای افزودن نظر اضافی به ریپورت خود باید از طریق نسخه مرورگر و دسکتاپ پشتیبانی گوگل اقدام کنید.

گزارش کردن اپلیکیشن از طریق پشتیبانی گوگل

Google فرم گزارش خاصی برای کاربران دارد تا بتوانند برنامه ها را بصورت آنلاین گزارش دهند. این فرم از طریق وب سایت گوگل و پشتیبانی آن ارائه می شود. پس برای افزودن نظرات و علت گزارش و نکته های مربوطه به صورت دستی توسط شما، می توانید از این وب سایت استفاده کنید.

  1. برای شروع گزارش دهی از طریق پشتیبانی گوگل اینجا را کلیک کنید.
  2. اسکرول کنید تا به Help by Product Type برسید.
  3. در نهایت روی Google Play Store کلیک کنید

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

در قسمت Fix an Issue، گزینه Report Content Issues or Violations را انتخاب کنید.

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

در ادامه در صفحه جدیدی که باز می شود، به قسمت Computer اسکرول کنید و بعد در زیر بخش Flag Apps, Games, or Music as Inappropriate, گزینه Report Inappropriate Apps Form را انتخاب کنید.

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

در این جا باز دلیل های مختلفی برای گزارش کردن اپلیکیشن مورد نظر نوشته شده است. برای این که بتوانید به راحتی مشکل را به صورت دلخواه گزارش کنید می توانید متن مورد نظر خود را در مورد اپلیکیشن مورد نظر اضافه کنید.

اگر فکر می کنید که این اپلیکیشن به همراه خود، یک بد افزار حمل می کند و خودش به عنوان یک بد افزار شناخته می شود گزینه Harmful to Device or Data را برای آن انتخاب کنید.

چطور اپلیکیشن های مشکوک در اندروید را گزارش کنیم

همانطور که مشاهده می کنید از طریق مرکز پشتیبانی گوگل شما ۹ آپشن برای انتخاب دارید که حتی اگر دلیل شما در این ۹ آپشن نگنجد، می توانید گزینه آخر، به معنی علت و موضوعیت دیگر، آن را انتخاب کنید.

در باکس مورد نظر علت این که چرا دارید این اپلیکیشن را گزارش می کنید بنویسید.  اگر برنامه هنوز هم برای دانلود کردن در دسترس است ، URL آن را در وب سایت Google Play Store پیدا کنید و آن را ارسال کنید و به کامنت مورد نظر بیفزایید.

در نهایت نام خود را بنویسید و ایمیل تان را هم اضافه کنید و برای ارسال گزارش تان به پشتیبانی گوگل Submit را فشار دهید.

صحبت نهایی

خواه تصمیم بگیرید گزارش را از طریق Google Play Store در دستگاه خود یا از طریق مرکز پشتیبانی گزارش دهید ، گزارش شما برای بررسی و تجزیه و تحلیل به Google ارسال می شود.

هنگامی که این بررسی صورت گرفت ، اگر Google معتقد است شکایت شما واقعیت دارد و وجود این اپلیکیشن برای دیگر کاربران ضرردارد ، برنامه را از فروشگاه Google Play حذف می کند.

آیا در این باره تجربه ای دارید؟ در بخش نظرات آن را بنویسید

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا