آموزش

چگونه از آتش بازی ها عکس‌برداری کنیم؟

عموما در جشن‌های خاص مثل چهارشنبه سوری، نوروز و عید‌های مختلف از آتش بازی استفاده می‌شود. این اتفاق هیجان انگیز می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی باشد و هرجا که صحبت از ثبت خاطره است، عکاسی جایگاه ویژه‌ای دارد. موضوع مهم اینجاست که عکاسی از آتش بازی به همین سادگی‌ها امکان پذیر نیست.

به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم به آموزش چگونگی عکاسی از آتش بازی بپردازیم. با مطالعه‌ی این مطلب و رعایت موارد گفته شده در آن قادر خواهید بود عکس‌های بهتری از آتش بازی ثبت کنید. با ما همراه باشید.

چه چیز‌هایی باعث پدید آمدن یک عکس خوب از آتش بازی می‌شوند؟

آتش بازی به تنهایی سوژه‌ای خسته کننده و نه چندا جذاب برای عکاسی است؛ عکس‌های آتش بازی تا حد زیادی ثابت هستند و به خاطر رنگ‌های مختلفی که دارند به نظر می‌رسد که با کامپیوتر ویرایش شده‌اند.

از طرفی بهترین تصاویر ثبت شده از آتش بازی‌ها عموما نورپردازی‌ها در آسمان شب را بر فراز یک شهر یا در حضور مردم به ثبت رسانده‌اند. اما علاوه بر این‌ها عوامل دیگری وجود دارند که باعث به وجود آمدن یک عکس خوب از آتش بازی می‌شوند.

چگونه از آتش بازی ها عکس‌برداری کنیم؟

آتش بازی در آسمان به صورت یکی یکی اتفاق می‌افتند یا این که در فاصله‌ای کم پشت سر هم تکرار می‌شوند. این موضوع در دنیای واقعی شاید جذاب به نظر برسد اما در عکس‌ها اینطور نیست. بیشتر تصاویر خوب از آتش بازی عموما با اکسپوژر طولانی گرفته شده که آتش‌های شلیک شده در آسمان را در فاصله‌های ۱۰ یا ۲۰ ثانیه یا حتی بیشتر ثبت کرده است.

موضوعات فنی

برای عکاسی از آتش بازی دو راه پیش رو دارید؛ اول اینکه (راه بد) دوربین را دستتان بگیرید و آتش‌های شلیک شده به آسمان را ثبت کنید و روش دوم (راه خوب) استفاده از یک سه پایه و ثبت عکس‌ها با اکسپوژر (نوردهی) طولانی است که در آن آتش‌های مختلفی در آسمان نقش می‌بندند. در این مطلب قصد داریم راه دوم را توضیح دهیم.

چگونه از آتش بازی ها عکس‌برداری کنیم؟

برای ثبت بهترین عکس‌ها، سعی کنید خیلی سریع مکان مناسب برای تماشای آتش بازی را بیابید. سه پایه‌ی خود را طوری تنظیم کنید که قاب شما همه‌ی آتش بازی‌های آسمان را پوشش دهد. البته در ابتدا باید این موضوع را حدس بزنید و سپس تنظیمات نهایی را اعمال کنید.

لنزی که استفاده می‌کنید با توجه فاصله‌ای که از آتش بازی‌ها دارید می‌تواند متفاوت باشد. لنز‌های زوم (Zoom Lens) به شما این امکان را می‌دهند که از هر فاصله‌ای بتوانید تصاویر خوبی ثبت کنید. به طور کلی بعید است خیلی از آتش بازی دور باشید که بخواهید از لنز‌های تله‌فوتو استفاده کنید و استفاده از لنزی با فاصله‌ی کانونی بین ۱۸ الی ۷۰ میلی متر کارتان را راه می‌اندازد. البته دقت کنید که حتما از فوکوس دستی استفاده می‌کنید.

برای عکاسی از آتش بازی دریچه‌ی دیافراگم یا Aperture اهمیت بسیار کمتری نسبت به سرعت شاتر دارد. در واقع برای این که عمق صحنه اهمیت داشته باشد، باید بسیار دورتر از محل آتش بازی قرار داشته باشید. دریچه‌ی دیافراگم را چیزی بین f/8 و f/16 انتخاب کنید؛ البته این موضوع تا حد زیادی به رنگ‌های محیطی هم بستگی دارد. اگر آتش بازی‌ها بر فراز یک شهر اتفاق می‌افتند f/16 عملکرد بهتری خواهد داشت و اگر آتش بازی‌ها در محیط جنگلی و کوهستانی باشد استفاده از f/8 توصیه می‌شود.

چگونه از آتش بازی ها عکس‌برداری کنیم؟

نور ساطع شده از آتش بازی‌ها به شدت روشن هستند و از آنجایی که از سه پایه استفاده می‌کنید نیازی نیست نگران ISO باشید؛ مقدار آن را روی ۱۰۰ قرار دهید و دیگر به آن دست نزنید. ما می‌خواهیم اسکپوژر را با توجه به سرعت شاتر تنظیم کنیم.

هیچ سرعت شاتر واحدی وجود ندارد که بتواند آتش بازی‌ها را ثبت کند. مهم نیست شاتر برای ۱۰ ثانیه باز باشد یا ۳۰ ثانیه؛ چیزی که اهمیت دارد همان نیم ثانیه‌ای است که آتش بازی‌ها روشنایی خود را نمایش می‌دهند. تفاوت اینجاست که وقتی شاتر برای ۳۰ ثانیه باز است، شما می‌توانید به جای دو یا سه آتش بازی، پنج یا شش تای آن‌ها را ثبت کنید و علاوه بر این پس زمینه زمان بیشتری برای خودنمایی خواهد داشت.

چگونه از آتش بازی ها عکس‌برداری کنیم؟

با سرعت شاتر ۱۰ ثانیه کارتان را آغاز کنید و چند تصویر آزمایشی ثبت کنید. اگر عکس‌ها تعداد زیادی آتش بازی را ثبت می‌کنند سرعت دیافراگم را به پنج ثانیه کاهش دهید، در غیر این صورت می‌توانید دریچه‌ی دیافراگم را کمی بیشتر باز کنید و به دنبال اکسپوژر‌های ۲۰ ثانیه‌ای باشید. همانطور که متوجه شدید تنها راه حل برای داشتن بهترین تنظیمات آزمون و خطاست.

چند توصیه و ترفند دیگر

همیشه آماده باشید که با سرعت زیاد، دریچه‌ی دیافراگم و سرعت شاتر خود را مجددا تنظیم کنید؛ چرا که آتش بازی منتظر شما نمی‌ماند و هر لحظه ممکن است بهترین انفجار‌های رنگارنگ در آسمان را از دست بدهید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که سرعت شاتر انتخابی که از همان ابتدا اکسپوژر خوبی ارائه می‌کند می‌تواند موجب ضخامت بیش از حد قوس‌های تشکیل شده شود.

به المان‌های دیگر در تصویر خود هم توجه کنید. یک پس زمینه یا پیش زمینه‌ی مناسب برای تصویر می‌تواند تصاویر آتش بازی را بسیار جذاب تر کند.

چگونه از آتش بازی ها عکس‌برداری کنیم؟

اگر از یک کابل یا ریموت استفاده می‌کنید می‌توانید دوربین خود را در حالت بالب (Bulb) قرار دهید. با این کار تا زمانی دکمه‌ی ثبت تصویر را نگه دارید، شاتر دوربین باز می‌ماند. این کار به شما اجازه می‌دهد تا انعطاف بیشتری در تنظیم اکسپوژر‌های طولانی داشته باشید.

ثبت تصاویر خوب از آتش بازی با استفاده از گوشی کار بسیار دشواری است. اگر می‌خواهید از گوشی استفاده کنید، علاوه بر سه پایه از نرم افزار‌هایی نظیر Slow Shutter Cam در iOS و Long Exposure Camera 2 در اندروید استفاده کنید.

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا