کسب و کار

استارت آپ چیست

زمانی که کسب و کارهای جدید بر پایه ایده های منحصربفرد و یا توجیه پذیر در مقیاس های بزرگ و کوچک راه اندازی میشوند، می توان آنها را یک کسب و کار استارت آپی نامید. بررسی و شناخت شناخت نیازها و همچنین توجه و تامین مناسب آنها، یکی از عوامل بوجود آمدن استارپ آپ هاست. برای راه اندازی استارت آپ توجه به یکسری موارد الزامی است. اگر به دنبال این هستید که استارت آپ چیست و نحوه راه اندازی استارت آپ چگونه است با ما همراه باشید.

استارت آپ چیست

استارت آپ ها کسب و کارهایی نوپا با اهداف بزرگ و متفاوت هستند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر استارت آپ ها غالبا در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات ظهور کرده اند به اشتباه استارت آپ ها در قالب این حوزه محدود می شوند. باید توجه داشت هر کسب و کاری که فاکتورهای اساسی در ارتباط با استارت آپ را داشته باشد استارت آپ بوده و در این حوزه قرار می گیرد. مجموعه فاکتورها و دستورالعمل های استارت آپ ( Startup ) عبارتند از:

  • کسب و کار نوپا بر پایه ایده های جدید و یا موثر
  • سیر تکاملی استوار بر مطالعه و پژوهش
  • طراحی شده بر اساس نیازهای مخاطبان
  • کارآفرینی و توسعه کسب و کار
  • بالا بردن بهره وری و به حداقل رساندن نیروی انسانی
  • توجیه و پاسخ بهتر به خواسته ها
  • ارائه راهکار یا خدمات متفاوت با روندی متفاوت
  • پایه ریزی شده بر پایه طرح های علمی و پژوهشی

معمولا کسب و کارهای نوپا بدلیل اینکه خدمات و راهکارهایی متفاوت یا انحصاری ارائه می دهند تا حدودی ریسک پذیر هستند. اگر طرح اولیه با هدف تامین نیازها باشد تحلیل و بررسی می تواند زمینه ساز توسعه و رشد استارت آپ باشد.

نحوه راه اندازی استارت آپ

راه اندازی استارت آپ نیاز به یک ایده خوب دارد. هر کسب و کاری که بتواند پاسخگوی نیازها بوده و یا عملکرد یا روندی بهتر در زندگی روزمره افراد ایجاد کند می تواند یک استارت آپ موفق باشد. راه اندازی کسب و کارهایی با عنوان و ساختار تکراری نمی تواند در دسته استارت آپ ها قرار گیرد. مراحل راه اندازی استارت آپ بصورت زیر است:

  • بوجود آمدن ایده
  • مطالعه و امکان سنجی
  • پژوهش و تهیه طرح اولیه
  • برآورد مالی و تخصص های مورد نیاز
  • تامین زیرساخت های مالی
  • شکل گیری تیم اجرایی
  • تعیین ساختار و مجموعه دستورالعمل ها

چند استارت آپ موفق

از بین صدها استارت آپ موفق در کشور ما، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسنپ (سرویس درخواست خودرو)
  • اسنپ فود (زود فود سابق – سفارش آنلاین غذا)
  • دیوار (درج آگهی و نیازمندی ها)
  • ترلو (سرویس مدیریت و راهبرد برنامه)

ایده پردازی و تامین زیرساخت ها

یکی از مهمترین اقدامات در راه اندازی استارت آپ ایده پردازی و تامین زیرساخت هاست. اجرای هر ایده ای برای هر تیمی مقدور نیست و ایده باید منطقی و قابل اجرا باشد. همچنین تامین زیرساخت ها برای عملی کردن ایده بسیار مهم است. تامین مالی و در اختیار گرفتن نیروی متخصص برای تشکیل تیم بسیار ضروری است.

استراتژی موفق برای استارت آپ ها

برای استارت آپ هایی که کاری منحصربفرد انجام می دهند امکان پیش بینی دقیق وجود ندارد. برای اینکه بتوان استراتژی مناسبی بکار برد مجموعه راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:

  • مطالعه و پژوهش کامل و جامع
  • تحلیل اطلاعات و بهبود وضعیت
  • استفاده از مدلهای موفق و تعمیم سازی آن
  • استفاده از روشهای آزمون و خطا و تست های A/B
  • بازخورد گیری از مخاطبان کسب و کار
  • پیاده سازی موارد برای تامین ایده آل ها

جمع بندی و نتیجه گیری

هر کسب و کاری می بایست بر اساس مطالعه و دانش، ایجاد و مدیریت شود. در استارت آپ ها علاوه بر موارد ذکر شده، تحلیل و ارزیابی باید بصورت ویژه ای در دستور کار قرار گیرد. اگر قصد راه اندازی استارت آپ را دارید پیشنهاد می کنیم با مطالعه کامل و دقیقی اینکار را انجام دهید. زیرا اقدام بدون مطالعه نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت. بخصوص زمانی که یک کسب و کار قرار است خدمات و راهکارهایی متفاوت و منحصربفرد ارائه نماید.

صادق محمدزاده

حدود 5 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. صادق سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 2 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه بیست اسکریپت را مدیریت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا