آموزش

آموزش سرمایه گذاری در سایت‌ها با ارزهای دیجیتال

همه ما قطعا به این فکر کرده ایم که آیا سرمایه گذاری در سایت ها خوب است یا خیر؟
آیا عاقلانه است یا خیر؟ هنوز درصد بسیار زیادی از جامعه درک درستی از اینکه بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند ندارند.
بیشتر این افراد به ارزهای دیجیتال مانند یک سرمایه گذاری پرسود می‌نگرند ولی نکته اینجاست که تعداد زیادی از این افراد در حالی سرمایه خودشان را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند که واقعا نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند.  پس این مطلب به شما می تواند کمک کند که در این رابطه چه کارهایی لازم به انجام است.

اگر هنوز در حال خواندن این راهنما هستید، به احتمال قوی از قبل نسبت به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال علاقه‌مند بوده‌اید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم که به ارزهای رمزنگاری شده یا ارزهای رمز پایه نیز شهرت دارند، بدون شک در حال حاضر یکی از داغ ترین مباحث و بازارها برای سرمایه‌گذاری هستند.

آماده پذیرش ریسک در سرمایه گذاری باشید

به عنوان یک سرمایه گذار شما باید ابتدا آماده پذیرش ریسک باشید چون ممکن است در این زمینه هر اتفاقی رخ بدهد و شما باید آمادگی کامل در این زمینه را داشته باشید.درست است که بازار ارزهای دیجیتال گاهی اوقات بسیار پرسود است و اگر بر فرض مثال پنج سال پیش با مقدار کمی پول مقداری بیت کوین خریداری می‌کردید الان به سرمایه بزرگی تبدیل می‌شد ولی حقیقت است که این بازار به دلیل شرایط خاصی که دارد ریسک خاص خودش را دارد.ارز های دیجیتال قابل تبدیل به یک دیگر هستند و در آینده جای پول های حقیقی را خواهند گرفت و همه از ارزهای دیجیتال به جای پول سنتی و حقیقی استفاده خواهند کرد.

در سرمایه گذاری هیچکس نمی تواند پیش بینی کند

این ویژگی در بورس و بازارهای سهام نیز وجود دارد اما در بازار ارزهای دیجیتال، این ویژگی به شدت برجسته است.
هیچ قانون، تئوری اقتصادی، الگو یا روندی وجود ندارد که با آن بتوانیم به شکلی کارآمد، بازار ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم. کلیه ارز ها بر پایه تقاضا و مورد استفاده گیری بالا و پایین می شود قیمتشان.
هر رویداد در سطح بین‌المللی می‌تواند باعث شود قیمت بیت‌کوین صدها و حتی هزاران دلار افت کند.
به طور مثال: وقتی یک کشور اعلام می‌کند که اجازه استخراج بیت‌کوین یا اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور را نمی‌دهد، این خبر ممکن است یک شوک قیمتی به آن ارز وارد کند. پس بدانید که هیچ کس نمی تواند نسبت به قیمت ارزها در آینده پیش بینی کند و می شه گفت هر اتفاقی ممکن است بیفتد پس باید همه جوانب را در نظر داشته باشید.

در سرمایه گذاری باید هوشیار باشید

قبل از سرمایه گذاری شما باید کاملا هوشیار باشید و بدانید چه مشکلاتی ممکن است پیش روی شما قرار بگیرد.
برفرض مثال: عدم تجربه شما، شاید باعث شود مقدار بیت‌کوین را اشتباهی وارد و ارسال کنید یا حتی امنیت کیف پولتان را به خاطر عدم توجه به موارد امنیتی به خطر بیندازید. وقتی اشتباهی در این زمینه برای شما به وجود بیاید هیچ راه برگشتی در کار نخواهد بود.
برای مثال وقتی تراکنشی به یک کیف پول دیگر ارسال شد، غیرقابل برگشت است، حتی صاحب آن کیف پول ناشناخته است و نهادی مانند بانک وجود ندارد که کنترل کننده یا ناظر تراکنش‌ها باشد. استفاده از کیف پول ها نیاز به دقت بالای دارد زیرا شما باید انتخاب درستی در این زمینه انجام دهید.

قبل از سرمایه گذاری باید امنیت حساب شما بالا باشد

کیف پول‌های زیادی برای ارزهای دیجیتال بصورت آنلاین، آفلاین و سخت‌افزاری وجود دارد.
همچنین پلتفرم‌های زیادی برای خرید و فروش این ارزها ایجاد شده است. اما همه این کیف پول‌ها و ابزارها و پلتفرم‌ها معتبر و قابل اتکا نیستند.
برخی از آن ها به خاطره تحریم بودن کشور ما خدمات زیادی به کشور ما نمی دهند و ممکن است حساب شما را حتی مسدود هم کنند.
برخی از کیف‌ پول‌های آنلاین که اجازه پشتیبان‌ گیری از موجودی حسابتان را نمی‌دهند نیز خطراتی دارند و گاهی اوقات کلاهبرداران با ساخت کیف پول‌های آنلاین، هدفی جز سرقت موجودی شما ندارند. از جمله کیف پول‌های آنلاین معتبر برای بیت‌کوین و اتریوم سایت blockchain است.
هیچ گاه نباید از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده کنید و از حملات فیشینگ آگاه باشید.
برخی از سایت‌ها خودشان را به جای سایت‌های معتبر جا می‌زنند و شما با وارد کردن رمز عبور خودتان در آن سایت‌ها، عملا مشخصات کیف پولتان را در اختیار سوءاستفاده کنندگان قرار می‌دهید.

قبل از سپرده گذاری ارز مورد نظرتان را کامل بشناسید

همانطور که در بورس تهران عرضه اولیه سهام (IPO) وجود دارد، در دنیای ارزهای دیجیتال نیز عرضه اولیه سکه (ICO یا Initial Coin Offering) وجود دارد.
پس باید حتما با ارزی که می خواهید سرمایه گذاری را با آن انجام دهید آشنایی کامل را داشته باشید.ممکن است ارزهایی به شما معرفی شود که شما فکر کنید ارزهای قابل استفاده و معتبری هستند اما بعدا مشخص شود که هیچ کاربردی ندارد و کلاه برداری است.

ما قصد نداریم که بگوییم ارزهای جدیدی که به وجود می آید و معرفی می شوند کلاهبرداری است بلکه باید قبل از انجام کاری تحقیق زیادی نسبت به آن انجام دهید.عرضه‌های اولیه موفق و معتبری نیز وجود داشته‌اند و بعدها نیز انجام خواهد شد. به طور مثال: عرضه اولیه ارز اتریوم (ethereum) یک مورد معتبر و قانونی بود که سود خوبی را نیز نصیب خریداران آن کرد.

عجله کردن در سپرده گذاری اینترنتی ممنوع

قبل از سرمایه گذاری شما باید کاملا در مورد آن سایت تحقیق کنید و بعد از معرفی کردن آن سایت توسط دیگران نباید سری اعتماد کنید و درجا سرمایه خود را بگذارید چون ممکن است افراد سود جو به فکره گرفتن درصد از شما باشند و با سرمایه گذاری شما به آن ها نیز سود برسد و آن سایت کمتر از یک روز هم عمر نکند.پس قبل از انجام سرمایه گذاری تحقیق زیادی باید انجام دهید.حتی باید در ذهن داشته باشید که افت و رشد قیمت‌ها همیشه در بازارهای مختلف وجود دارد و در صورتی که در یک ارز معتبر سرمایه‌گذاری کرده‌اید، صبر و شکیبایی به خرج دهید.

از سیستم‌های پانزی در سرمایه‌گذاری دوری کنید

ممکن است سایتی به در پیش رویتان است کمترین پلن آن دوبرابر کردن یا سه برابر کردن سرمایه شما در کمترین زمان باشد که این وعده بسیار وسوسه انگیز است و باید بگویم به شدت از این سایتها دوری کنید چون هیچ کس برای دادن سود به دیگران از جیب خود چیزی نمی دهد.
سیستم‌های پونزی سیستم‌هایی هستند که با بهانه پرداخت سود به سرمایه‌گذاران، با شیوه‌های مختلف، سرمایه افراد را جمع آوری می‌کنند و البته در ابتدای کار، سود سرمایه‌گذاران اولیه را نیز پرداخت می‌کنند. این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی ندارد.  سیستم‌های پونزی پس از مدتی افشا می‌شوند و این سرمایه‌گذاران هستند که فریب خورده و ضرر می‌کنند.

نتیجه گیری آخر در مورد سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال حوزه جدیدی است که نیاز به تحقیق و بررسی زیاد دارد.
سرمایه‌گذاری در این ارزها گرچه سودآور است اما خطراتی نیز دارد که هیچ‌کس نباید با نادیده گرفتن آنها، سرمایه خود را به خطر اندازد. نکته مهم اینجاست از ابزارها، سایت‌ها، کیف پول‌ها و هرچیزی که در حوزه ارزهای دیجیتال با آن سروکار دارید کاملا آگاهی یابید و درباره آنها تحقیق کنید و همه ادعاها را بدون بررسی نپذیرید.

صادق محمدزاده

حدود 5 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. صادق سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 2 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه بیست اسکریپت را مدیریت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا