آموزش

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

مدتی است که گوگل دو گوشی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال را به بازار معرفی کرده است. این دو گوشی قرار است تا به‌صورت مستقیم با محصولات سامسونگ، اپل و وان‌پلاس مقابله کنند و بازار گوشی‌های هوشمند را به‌دست بگیرند.

درهرصورت اگر قصد خرید یک پرچم‌دار قدرتمند را دارید، انتخاب شما به یکی از محصولات این چند شرکت محدود می‌شود. مقایسه مستقیم این پنج محصول در کنار هم می‌تواند به انتخابی دقیق‌تر برای کاربران منجر شود.

صفحه‌نمایش

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

روی کاغذ صفحه‌نمایش پیکسل ۴ ایکس‌ال از دیگر گوشی‌های موجود در این لیست قوی‌تر است. هرچند در عمل می‌توان صفحه‌نمایش گلکسی S۱۰E را، بهترین صفحه‌نمایش موجود در پرچم‌دار‌های مقایسه شده در این مقاله دانست.

گلکسی یک صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی دارد که از فناوری AMOLED بهره می‌برد. همین موضوع باعث شده تا در گلکسی، ترکیب رنگ‌ها و پردازش فریم‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

ایکس ال نیز یک صفحه‌نمایش ۶.۳ اینچی OLED دارد که تراکم پیکسلی بسیار مناسب ۵۳۷ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید که تمامی پنج گوشی مقایسه شده از تراکم‌های بالای ۳۰۰ بهره می‌برند که عملاً برای چشم انسان قابل مشاهده نیست و تنها هزینه تمام شده گوشی را افزایش می‌دهد.

وان‌پلاس ۷T نیز به صفحه‌نمایش AMOLED مجهز شده است، اما کیفیت صفحه‌نمایش در صورت مقایسه مستقیم، از گلکسی پایین‌تر است. صفحه‌نمایش ناامیدکننده لیست ما نیز به آیفون ۱۱ اختصاص دارد که از نوع ال‌سی‌دی است و تراکم ضعیف ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ را به خود اختصاص داده است.


وزن گوشی

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

وزن گوشی یکی از مواردی است که کمتر به آن توجه می‌شود، اما در استفاده بلندمدت از گوشی بسیار تأثیرگذار است. یک گوشی سبک‌تر می‌تواند انتخابی مناسب‌تر برای کاربرانی باشد که مدت‌زمان زیادی را به فعالیت با گوشی اختصاص می‌دهند.

استفاده یک دسته از گوشی نیز در گوشی‌های سبک‌تر و با ارگونومی مناسب، بسیار ساده‌تر و لذت‌بخش است. در مقایسه وزنی نیز گلکسی با وزن بسیار مناسب ۱۵۰ گرم، برنده موفق این بخش است. پیکسل ۴، حدود ۱۶۲ گرم وزن دارد، اما وان‌پلاس، آیفون و پیکسل ایکس‌ال، وزنی بالای ۱۹۰ گرم را به خود اختصاص داده‌اند.


دوربین اصلی

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

دوربین اصلی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال، از یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی تله‌فوتو و یک لنز ۱۲.۲ مگاپیکسلی واید تشکیل شده است. آیفون نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید و یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی التراواید دارد.

گلکسی از لنز اصلی ۱۵ مگاپیکسلی التراواید بهره می‌برد که در عمل، از کیفیت بالایی برخوردار است. هرچند برنده این بخش را باید وان‌پلاس دانست که یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی واید، ۱۶ مگاپیکسلی التراواید و ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو را در کنار هم قرار داده است.

تصاویر ثبت‌شده با وان پلاس آن‌قدر با کیفیت است که در عمل می‌توان آن را با دوربین‌های حرفه‌ای و شبه حرفه‌ای مقایسه کرد. پیکسل ۴ و گلکسی و آیفون ۱۱ نیز با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد در رده‌های بعد از وان پلاس قرار می‌گیرند.


دوربین سلفی

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

استفاده از دوربین سلفی در سال‌های اخیر و با محبوبیت بالای شبکه‌های اجتماعی، افزایش یافته است. یک دوربین سلفی خوب در انتخاب بسیاری از کاربران جوان گوشی‌های هوشمند تأثیرگذار است. موضوعی که به نظر می‌رسد وان پلاس به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

دوربین سلفی به‌کاربرده شده در وان‌پلاس ۷T، یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی بسیار با کیفیت است که بهترین وظیفه خود یعنی ثبت تصاویر را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. درواقع وان‌پلاس سعی کرده تا از امکانات جدیدتر مثل Face ID فاصله بگیرد و تنها تمرکز خود را بر روی کیفیت بگذارد.

دوربین سلفی در گلکسی ۱۰ مگاپیکسلی است، اما کیفیتی بهتر از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون دارد. گوگل نیز از یک لنز ۸ مگاپیکسلی در گوشی‌های پیکسل ۴ استفاده کرده که کیفیتی متوسط دارند.


سخت‌افزار

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

استفاده از پردازنده Qualcomm Snapdragon ۸۵۵ Plus در گوشی وان‌پلاس باعث شده تا عملاً این گوشی را بتوان قوی‌ترین پرچم‌دار بازار در زمان نوشتن این مقاله دانست. سه گوشی گلکسی و پیکسل نیز به نسخه قدیمی‌تر این پردازنده یعنی Qualcomm Snapdragon ۸۵۵ مجهز شده‌اند که کمی از پردازنده وان‌پلاس ضعیف‌تر است.

اپل در آیفون ۱۱ از پردازنده اختصاصی خود با نام Apple A۱۳ Bionic بهره برده است که به ادعای این شرکت، قوی‌ترین پردازنده موبایل است. هرچند در عمل می‌توان Qualcomm Snapdragon ۸۵۵ Plus را با ۸ گیگابایت رم اختصاصی همراه شده در وان‌پلاس ۷T، قدرتمندتر دانست.

این موضوع را در نظر داشته باشید که این تفاوت‌ها بیشتر در بنچ‌مارک و بازی‌های بسیار سنگین، نمایان می‌شوند و در استفاده روزمره شما شاهد تفاوتی خاص در سرعت باز شدن برنامه‌ها و بازی‌ها نخواهید بود. هرکدام از این پنج گوشی به نحوی طراحی شده‌اند که بهترین تجربه ممکن از سیستم‌عامل انتخابی را در اختیار شما قرار دهند.


باتری

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

گوگل در پیکسل ۴ از یک باتری ۲,۸۰۰mAh استفاده کرده و در مدل ایکس‌ال باتری را به ۳,۷۰۰mAh ارتقا داده است. گلکسی نیز یک باتری ۳,۱۰۰mAh دارد و وان‌پلاس هم به یک باتری ۳,۸۰۰mAh مجهز شده است.

اپل، اطلاعات مربوط به باتری آی‌فون ۱۱ را مخفی نگه داشته و نمی‌توان به‌درستی حدس زد که از چه مقدار باتری در این گوشی استفاده شده است. هرچند در عمل این اپل است که عملکرد بهتری را در مدت‌زمان استندبای و استفاده از گوشی به خود اختصاص می‌دهد.

عملکردی که بدون شک، بیشتر از باتری، به سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت مربوط است. اندروید در نسخه ۱۰ هم نتوانسته مشکلات باتری را به‌طور کامل پشت سر بگذارد و همین موضوع به نقطه‌ضعفی اساسی در گوشی‌های اندرویدی تبدیل شده است.


درگاه شارژ و هدفون

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

اپل در آیفون ۱۱ از درگاه Lightning استفاده کرده که تا حدود زیادی یک درگاه منسوخ است. اصرار اپل به استفاده از درگاه‌های انحصاری شرکت خود، هیچ دلیل عقلانی ندارد و تنها به مشکلاتی از جمله نبود شارژر در مواقع نیاز منجر می‌شود.

چهار گوشی دیگر به درگاه استاندارد USB-C مجهز هستند که در دو سال اخیر در بیشتر گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال برنده این بخش را باید گلکسی دانست که به یک درگاه هدفون نیز مجهز شده است. درگاهی که برای بسیاری از کاربران کلاسیک گوشی‌های هوشمند، پر اهمیت است.


امکانات جانبی

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

مقایسه امکانات جانبی این پنج گوشی تا حدود زیادی جذاب است، زیرا همه این پرچم‌داران قصد دارند تا با ارائه بهترین امکانات، کاربران بیشتری را به خود جذب کنند. از نظر امنیتی سه گوشی پیکسل ۴، ایکس‌ال و آی‌فون، به حسگر اثر انگشت مجهز نشده‌اند و تنها از طریق Face ID، کاربر اصلی را تشخیص می‌دهند.

حسگر اثر انگشت در گلکسی بر روی دکمه پاور تعبیه شده که یک فناوری کهنه به حساب می‌آید. بااین‌حال می‌توان برنده امنیتی را نیز وان پلاس دانست که حسگر اثر انگشت را در زیر صفحه‌نمایش تعبیه کرده است.

هر پنج گوشی مقایسه شده در این مقاله، ضد آب هستند، اما وان‌پلاس تنها گوشی این لیست است که هزینه لازم را برای خرید لیسانس IP۶۸ پرداخت نکرده است. این شرکت ادعا کرده که عدم پرداخت این هزینه باعث شده تا قیمت تمام شده گوشی کاهش پیدا کند.


قیمت

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

اگر در هرجای دنیا غیر از ایران زندگی می‌کردید، بدون شک خرید وان‌پلاس را با قیمت ۶۰۰ دلاری ارائه شده توسط این شرکت به شما پیشنهاد می‌کردیم. هرچند زندگی در ایران باعث شده تا این گوشی عملاً به یک کالای نایاب در بازار فناوری تبدیل شود و در نتیجه قیمتی بالاتر از قیمت واقعی را به خود اختصاص دهد.

سامسونگ نیز قیمت ۷۵۰ دلاری را برای پرچم‌دار خود انتخاب کرده که قیمتی منطقی، اما گران است. اپل را می‌توانید در نسخه‌های مختلف با قیمت ۶۹۹، ۷۴۹ و ۸۴۹ دلاری خریداری کنید.

پیکسل نیز در مدل ساده، ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده، اما ایکس‌ال ۸۹۹ و ۹۹۹ دلار قیمت دارد. با این اوصاف از نظر قیمت نیز در سطح جهانی، وان‌پلاس با فاصله‌ای مناسب، برنده این بخش است. هرچند در ایران پیدا کردن محصولات سامسونگ با گارانتی مناسب، ساده‌تر از خرید محصولات اپل، گوگل و وان‌پلاس است.


برنده نهایی

پیکسل ۴، آیفون ۱۱، گلکسی S۱۰E یا وان‌پلاس ۷T؟

گوگل سعی کرده در پیکسل ۴، مشکلات گوشی‌های قبلی خود را پشت سر بگذارد. موضوعی که این شرکت تا حدود زیادی به آن دست پیدا کرده و پیکسل ۴ و ایکس‌ال را می‌توان محصولاتی با کیفیت، اما کم‌وبیش گران دانست.

سامسونگ نیز رویه خود را تغییر نداده و بهترین صفحه‌نمایش بازار را در کنار بهترین سخت افزار در دسترس، به شما ارائه می‌دهد. هرچند هیچ‌گونه تخفیفی در قیمت گذاری‌های این شرکت وجود ندارد.

آیفون نیز که در ایران با تحریم‌های دو طرفه روبرو است و عملاً نمی‌توان به‌عنوان یک گوشی عادی از آن یاد کرد. هرچند در سطح بین‌المللی این گوشی از بهترین خرید‌های بازار به حساب می‌آید.

با این اوصاف وان‌پلاس ۷T را می‌توان یک خرید اقتصادی مناسب دانست که روی کاغذ، از چهار گوشی دیگر قدرتمندتر است و عملاً هیچ‌گونه نقطه‌ضعفی ندارد. پشتیبانی نرم‌افزاری شرکت وان‌پلاس از گوشی‌های خود بسیار مناسب است و علاوه بر این از بهترین مواد اولیه در تولید گوشی‌های این شرکت استفاده می‌شود.

البته این موضوع را باید در نظر داشت که محصولات وان‌پلاس از پشتیبانی سخت‌افزاری ضعیفی در ایران برخوردار هستند. هرچند میزان خرابی در محصولات این شرکت بسیار پایین است، اما باز هم نمی‌توان بازار تعمیرات وان‌پلاس را چندان امیدوارکننده در نظر گرفت.

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا