آموزش

HDMI بی‌سیم چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

محصولات مربوط به HDMI بی‌سیم نزدیک به یک دهه است که عرضه می‌شود اما از محبوبیت آن‌چنانی برخوردار نیست. اما HDMI بی‌سیم چگونه کار می‌کند؟ آیا شما باید از این محصول در منزل خود استفاده کنید؟

HDMI بی‌سیم نسخه نهایی کابل‌های HDMI است

کابل‌های HDMI بیش از یک دهه است که متداول‌ترین و استاندارد‌ترین روش برای انتقال ویدیو‌های اچ‌دی هستند. اما این کابل‌ها دارای مشکلاتی نیز هستند. یک جفت کابل HDMI می‌تواند اتاق سرگرمی شما را به یک لانه موش تبدیل کند و فضایتان را بسیار کوچک و محدود کند. علاوه بر این امکان دارد کنسول شما فقط در یک اتاق محدود شود.

همان طور که می‌توان حدس زد HDMI بی‌سیم راه‌حلی جدید برای این مشکل کابل‌های HDMI است. شما می‌توانید فضای بازی بزرگ‌تری را در اختیار داشته باشید و همچنین با استفاده از گوشی یا کامپیوتر خود ویدیو‌ها را در تلویزیون خود به نمایش بگذارید. محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که راه‌اندازی آن‌ها بسیار آسان است. با وصل یک گیرنده HDMI به کامپیوتر خود و یک فرستنده به تلویزیون می‌توانید به راحتی از این فناوری استفاده کنید.

همانند بلوتوث است اما برای ویدیو‌ها

برخلاف بعضی برنامه‌ها مانند AirPlay کمپانی اپل، HDMI بی‌سیم نیازی به اتصال وای‌فای برای انجام وظیفه خود ندارد. فرستنده‌ای که به کامپیوترتان وصل کرده‌اید، یک فرکانس مایکروویو را برای گیرنده ارسال می‌کند و این گیرنده با تبدیل این فرکانس‌ها به ویدیو‌های اچ‌دی، آن را برای شما نمایش می‌دهد. همانند بلوتوث است اما برای انتقال ویدیو‌ها. بعضی محصولات (نه همه آن‌ها!) دارای فرستنده‌های داخلی هستند که به شما اجازه می‌دهند با استفاده از ریموت تلویزیون خود دستگاه‌های دیگر را کنترل کنید. این فرستنده‌ها برای بسیاری از کار‌های HDMI بی‌سیم ضروری است.

همانند دیگر فرستنده‌های بی‌سیم، فرستنده HDMI بی‌سیم نیز مستعد انسداد و گرفتگی است. بیشتر محصولات این فناوری در بازه فرکانسی ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند که می‌تواند با امواج و سیگنال‌های وای‌فای و تلفن‌های همراه تداخل داشته باشد. خوشبختانه امروزه بیشتر محصولات از یک بازه فرکانسی دینامیک بهره می‌برند که می‌تواند این تداخل را به حداقل برساند تا دستگاه بتواند به‌راحتی به کار خود ادامه دهد.

HDMI بی‌سیم چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟در مورد این فناوری، تاخیر در دریافت و ارسال ویدیو‌ها امری اجتناب ناپذیر است. ویدیو نیاز دارد تا از مراحل انکد شدن، ارسال، دریافت و رمز‌گشایی عبور کند تا نمایش داده شود. به همین دلیل بیشتر این محصولات لگ دارند.

محدوده این محصولات مهم‌ترین شاخص آن‌ها در تاخیر نمایش ویدیو‌ها شناخته می‌شود. محصولاتی مانند J-Tech Digital HDbitT که محدوده سرویس‌دهی ۶۶۰ فیتی دارد، دارای حدود چند میلی‌ثانیه تاخیر است. اما محصولاتی همانند Nyrius ARIES NPCS549 که محدوده سرویس‌دهی آن‌ها ۳۰ فیت است، دارای تاخیر بسیار ناچیز در حد چند میکروثانیه هستند.

برای گیمر‌ها این محصول، محصولی مناسب برای بازی‌های آنلاین نبوده ولی محدود نبودن کنسول به یک اتاق از مزیت‌های این فناوری است.

چرا HDMI بی‌سیم استاندارد جهانی نیست؟

اگر HDMI بی‌سیم به این حد جذاب است پس چرا جایگزین کابل‌های HDMI رایج نمی‌شود؟ هیچ استاندارد مشخصی برای این فناوری وجود ندارد و محصولاتی هم که در بازار موجود هستند به همین دلیل قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. تولید‌کنندگان می‌توانند با همکاری یکدیگر یک استاندارد مشخص برای تولید این محصولات مشخص نمایند اما وجود محصولات بسیار سریع مانند USB-C در بازار موجب شده است تولید‌کنندگان انگیزه کافی برای انجام این کار را نداشته باشند.

در این حال، WHDI برترین شرکت تولید این محصولات است که دارای محدوده فرکانسی ۵ مگاهرتز است که از ویدیو‌های 1080p و سه بعدی پشتیبانی می‌کند. متاسفانه WHDI از فناوری 4K پشتیبانی نمی‌کند و با روتر‌ها و تلفن‌های همراه تداخل دارد. در دهه اخیر برخی فعالیت‌ها در راستای ایجاد محبوبیت برای این محصول از طرف شرکت‌هایی مانند فیلیپس و شارپ با تولید تلویزیون‌هایی که از فناوری پشتیبانی می‌کردند، انجام شده. اما این محصولات محبوبیت چندانی کسب نکردند و از رده خارج شدند.

چندین محصول دیگر نیز از این سرنوشت تلخ رنج می‌برند. محصولاتی از جمله WiGig که از ویدیو‌های 4K پشتیبانی می‌کند و یا WirelessHD که سرعت قابل توجهی در انتقال اطلاعات دارد. اما هیچ شرکتی وجود ندارد که از این فناوری‌ها در محصولات خود بهره ببرد و این فناوری به دست فراموشی سپرده شده است.

چرا این فناوری محصول نهایی است؟

این محصول می‌تواند برای کاربران مفید باشد اما پتانسیل بالایی برای پیشرفت به دلیل مشکلات خود ندارد و نمی‌تواند با سایر رقیبان خود در زمینه سرعت رقابت کند. اما بزرگ‌ترین مشکل، قیمت این محصول است. بیشتر کیت‌های بی‌سیم قیمتی بیشتر از ۲۰۰ دلار دارند که فقط دارای یک گیرنده و فرستنده هستند. شما باید مبلغی حدود ۱۰۰۰ دلار برای تجهیز تمام دستگاه‌های خود با این محصول پرداخت کنید. از آن جایی که از فناوری 4K پشتیبانی نمی‌کنند شما باید از کیفیت خوب ویدیو‌ها بگذرید تا از این محصول استفاده کنید.

HDMI بی‌سیم چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟تاخیر ویدیو‌ها مشکلی دیگر است. تاخیر برای مشاهده کردن فیلم‌ها و داشتن لگ در این مواقع بسیار مشکل‌زا نیست. اما این اتفاق برای گیمر‌ها و در هنگام بازی جبران ناپذیر و غیر قابل قبول است. هر چند محصولاتی اختصاصی برای گیمر‌ها تولید شده است اما محدوده این محصولات کمتر از ۳۰ فیت است که می‌تواند مشکلی دیگر هنگام خرید این محصولات بی‌سیم باشد.

البته این محصول مزایایی نیز دارد. شما می‌توانید از شر تعداد زیادی از کابل‌ها خلاص شوید و اتاق خود را مرتب‌تر کنید. شما می‌توانید از این محصولات برای کاربرد‌های مختلف بهره ببرید و از آن‌ها برای مدتی طولانی استفاده کنید.

آیا HDMI بی‌سیم می‌تواند انتخابی جهانی برای انتقال ویدیو‌ها باشد؟ شانس بسیار کمی دارد! اما می‌توان از آن برای جایگزینی کابل‌های HDMI خود بهره برد اگر کاربرد مناسبی برای آن یافت شود.

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا