آموزش

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

به منظور جلوگیری از تغییر در محتوای متنی خاص در یک سند چه به صورت عمدی و چه تصادفی، قفل کردن تکست‌باکس‌ها یک راه بسیار خوب است. اما چگونه این کار را در نرم‌افزار ورد انجام دهیم؟

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

قفل کردن تکست‌باکس‌ها در ورد

این طور تصور کنید که مجبورید بر روی یک سند کار کنید در حالی که افراد دیگر نیز به آن دسترسی دارند و برای جلوگیری از دستکاری و ویرایش محتوای آن مایلید تکست‌باکس‌ها را غیر‌قابل ویرایش برای دیگران کنید. برای انجام چنین کاری باید به سراغ ابزار‌های تب Developer برویم. این تب به صورت پیش‌فرض مخفی است. پس در ابتدا باید این زبانه را از مخفیگاه خود بیرون بکشیم و در کنار دیگر تب‌های موجود در نوار‌ابزار قرار دهیم.

بدین منظور بر روی نوار‌ابزار راست کلیک کرده و گزینه Customize the Ribbon را انتخاب نمایید. سپس از منو‌ی Word Options تیک تب Developer را بزنید تا به تب‌های اصلی ورد افزوده شود. پس از فعال‌سازی این تب، سند مورد نظرتان که می‌خواهید تکست‌باکس‌های آن را قفل نمایید را باز کنید. سپس به تب Developer رفته و از بخش Protect گزینه Restrict Editing را انتخاب نمایید.

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

نکته: گزینه Restrict Editing در تب Review نیز در دسترس است اما تنها زمانی به نمایش در می‌آید که شما تب Developer را نیز فعال کرده باشید.

در قسمت سمت راست Restrict Editing، مجموعه مجوز‌ها برای محدود‌سازی تمام یا بخشی از نواحی سند در اختیار شما قرار دارد. در ادامه تیک کادر مقابل عبارت Allow only this type of editing in the document را در بخش Editing restrictions بزنید. سپس از منوی کشویی در همان بخش گزینه No (changes (Read only را انتخاب نمایید.

اکنون باید تمام قسمت‌ها و محتوای موجود در سندتان به غیر از تکست‌باکس‌هایی که می‌‌خواهید قفل شوند را انتخاب کنید. ساده‌ترین راه برای این کار زدن کلید‌های ترکیبی Ctrl + A است تا همه چیز در سند به حالت انتخاب در بیاید. سپس ضمن پایین نگه داشتن کلید Ctrl به منظور خارج کردن تکست‌باکس‌ها از حالت انتخاب، بر روی آنها کلیک کنید. بعد از انجام این کار، تیک کادر Everyone در زیر Exceptions را بزنید. با این اقدام، سایر افراد اجازه خواهند داشت بقیه محتوای سند را مورد ویرایش قرار دهند.

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

 

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

 

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

در نهایت گزینه Yes, Start Enforcing Protection را از پنل Restrict Editing انتخاب کنید. بعد از این کار از شما خواسته می‌شود یک رمز عبور به منظور حفاظت بیشتر از محتوای قفل شده وارد نمایید. پس از تایپ رمز عبور دلخواه بر روی OK کلیک کنید. اکنون اگر به محتویات سند نگاهی بیاندازید، مشاهده خواهید کرد که تمام بخش‌های سند‌تان قابل ویرایش بوده به جز تکست‌باکس‌هایی که به انتخاب خود قفل‌شان نموده‌اید. ضمنا برای حذف محدودیت‌های ویرایش اعمال شده بر روی تکست‌باکس‌های موجود در سند، بر روی دکمه Stop Protection از روی پنل Restrict Editing کلیک کنید.

چگونه در ورد تکست‌باکس‌ها را قفل کنیم؟!

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا