آموزش

چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟

آیا می‌خواهید چند سیستم‌عامل را از یک فلش یو‌اس‌‌بی اجرا نمایید، در یک محیط زنده بوت کنید و یا به نصب سیستم‌عامل بپردازید؟سیستم‌عامل قابل‌بوت
بوت کردن از یک فلش یو‌اس‌بی ساده‌تر از آن است که شما فکرش را می‌کنید.
یو‌اس‌بی‌های مالتی‌بوت می‌توانند توزیع‌های زنده لینوکس و نصب رسانه‌ها برای ویندوز را انجام دهند. این سیستم‌عامل‌های کوچک به صراحت طراحی‌شده‌اند تا تعمیر و نگهداری کامپیوتر از خارج از سیستم‌عامل کامپیوتر را فراهم کنند.
در این مطلب به چندین برنامه رایگان ویندوز که می‌توانند رسانه‌های دو بوته و یو‌اس‌بی‌های مالتی‌بوت ایجاد کنند، نگاهی می‌اندازیم. مطمئن شوید که از یک درایو یو‌اس‌بی با‌کیفیت بالا و ترجیحا بیشتر از 8 گیگابایت استفاده می‌کنید!

1. WinSetupFromUSB

برنامه WinSetupFromUSB، یک انتخاب بسیار مناسب جهت بوت کردن سیستم‌عامل از فلش و یو‌اس‌بی‌های مالتی‌بوت است. این گزینه یک نرم‌افزار مالتی‌بوت بصری است و تنها با ویندوز 2000/XP و نسخه‌های بعد از آن و همچنین لینوکس و BSD، سازگار است.سیستم‌عامل قابل‌بوت

استفاده از این برنامه‌ بسیار ساده است. نرم‌افزار را اجرا کنید و از منو کشویی، دیسک یو‌اس‌بی خود را انتخاب نمایید.

چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟

سپس مربع کنار سیستم‌عامل انتخابی خود را تیک بزنید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟سپس شما باید ولومی را که حاوی سیستم‌عامل است، مرور نمایید. هر زمان که آماده بودید بر روی دکمه Go کلیک کنید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟اگر دوست دارید که بدانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است می‌توانید گزینه Show Log را تیک بزنید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟هرگاه که نصب تکمیل شد، پیام Job Done را خواهید دید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟در هرصورت استفاده از نرم‌افزار WinSetupFromUSB بسیار ساده است و زمان رایت سریعی دارد. علاوه بر این، این نرم‌افزار کوچک و قابل‌حمل، دارای حالت QEMU نیز هست.

2. MultiBootUSB

برنامه‌ MultiBootUSB یک نرم‌افزار پرطرفدار برای انجام این دسته از کارها است. این نرم‌افزار قابل‌حمل است و از دستگاه یو‌اس‌بی اجرا می‌شود پس شما نیازی به نصب آن نخواهید داشت.
بنابراین اگر در خانه و یا محل کار خود نیستید، اما می‌خواهید کامپیوتری را که با آن کار می‌کنید تغییر دهید، این برنامه گزینه مناسب و قابل‌انعطافی است.

اضافه کردن چند توزیع قابل‌بوت یو‌اس‌بی، ساده است. دکمه browse که در کنار Select image قرار دارد را بزنید و ISO خود را انتخاب نمایید.
در نظر داشته باشید که هنگام اجرای یو‌اس‌بی مالتی‌بوت در ویندوز و لینوکس، تنها می‌توانید Live USB systems لینوکس را ایجاد کنید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟پس از کلیک بر روی image موردنظر، اگر می‌خواهید قادر به ذخیره فایل‌ها در پارتیشن باشید، مقدار ماندگاری دلخواه (persistence) را انتخاب کنید و در نهایت بر روی Install distro کلیک نمایید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟یکی از ویژگی‌های خوب این برنامه‌ وجود نرم‌افزار مجازی‌سازی QEMU است که به شما اجازه می‌دهد ISOهای لینوکس و یو‌اس‌بی را به‌طور جداگانه و بدون ری‌استارت کردن کامپیوتر بررسی نمایید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟بنابراین به‌منظور قرار دادن توزیع‌های چندگانه لینوکس در یک فلش یو‌اس‌بی، MultiBootUSB یک انتخاب کم حجم و مناسب است.

3. XBoot

برنامه‌ XBoot به مراتب مستندات بیشتری نسبت به نرم‌افزار MultiBootUSB دارد؛ اما هر دوی این برنامه‌ها به سادگی قابل استفاده هستند.
برنامه‌ XBoot تجربه مشابهی با برنامه‌ قبلی ارایه می‌دهد و همچنین قابل‌حمل بودن آن یک مزیت محسوب می‌شود.

نصب این برنامه بسیار آسان است. دو بار بر روی فایل اجرایی کلیک نمایید تا باز شود. از این‌جا به بعد اضافه کردن ISOها بسیار ساده است، کافیست آن‌ها را به داخل جعبه اصلی بکشید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟سپس بر روی دکمه Create USB کلیک کنید. حال باید یو‌اس‌بی موردنظر و نوع بوت‌لودر را انتخاب نمایید. اگر فرمت فلش یو‌اس‌بی FAT32 است، برنامه به شما بوت‌لودر Syslinux را پیشنهاد می‌دهد. همچنین اگر فرمت یو‌اس‌بی NTFS باشد نیز بوت‌لودر Grub4DOS، پیشنهاد می‌شود.
شما می‌توانید گزینه Do not install any Bootloader را انتخاب کنید؛ اما از آن‌جایی که می‌خواهیم یو‌اس‌بی قابل‌بوت باشد، باید این گزینه را رد نمایید. در نهایت بر روی OK کلیک کنید‌‌.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟برنامه‌ نیز امکانات QEMU را دارد. با این امکانات شما می‌توانید یک CD ISO زنده و یا یو‌اس‌بی‌ که به تازگی آماده کرده‌اید را بوت نمایید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟همچنین این نرم‌افزار کمی سریع‌تر از برنامه MultiBootUSB کار می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های XBoot قابلیت دانلود فایل‌های ISO مستقیما به‌وسیله XBoot downloader است. سیستم‌عامل قابل‌بوت

4. YUMI: Your Universal Multiboot Installer

نرم‌افزار YUMI اگرچه قابلیت‌های زیادی که برنامه‌‌های بالا داشتند را ندارد، اما برای ایجاد درایو‌های یو‌اس‌بی قابل‌بوت، انتخاب مناسبی است.

روش‌کار این نرم‌افزار کمی متفاوت‌تر از برنامه‌‌های بالا است. شما قبل از انتخاب ISO از هارددرایو، باید توزیع موردنظر خود را انتخاب و یا لینک ارایه‌شده به هوم‌پیج توزیع انتخابی خود را دنبال کنید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟توزیع موردنظر خود را انتخاب نمایید و سپس محل ISO را در هارددرایو مشخص کنید.
چگونه چند سیستم‌عامل قابل‌بوت را بر روی یک فلش یو‌اس‌بی نصب کنیم؟هر زمان که آماده بودید بر روی Create کلیک کنید. برای اضافه کردن ISOهای بیشتر، مراحل بالا را تکرار نمایید.
متاسفانه برنامه YUMI امکانات QEMU را ندارد.

اغلب یو‌اس‌بی‌های مالتی‌اواس (یو‌اس‌بی چند‌سیستم‌عاملی) بیش از حد نیاز کاربران هستند، اگر شما هم یکی از این کاربران هستید شاید بهتر باشد از یک فلش یو‌اس‌بی قابل‌بوت ساده استفاده کنید.

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا