آموزش

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

ابزارهای یادداشتبرداری می‌توانند به سازماندهی و بهینه‌سازی کدها و سهولت کار برنامه‌نویسان کمک کنند.یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

برنامه‌نویسی فعالیتی دشوار و همراه با مشکلات بسیار است (حتی اگر به قصد سرگرمی انجام شود). ساخت یک اپلیکیشن وب، موبایل یا دسکتاپ وظیفه‌ی مهمی است و مهارت‌های یادداشت‌برداری مناسب می‌تواند به حفظ نظم و جلوگیری از استرس و ناامیدی در طول کار کمک کند.

ولی اغلب اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری طبق انتظار برنامه‌نویس‌ها نیستند و استفاده از آن‌ها خسته‌کننده است و کاربر را مجبور به نوشتن کامل یادداشت‌ها می‌کنند. در ادامه چند ابزار یادداشت‌برداری مناسب برای کدنویس‌ها معرفی شده است.

۱. Boostnote

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، لینوکس

Boostnote یک نمونه از برنامه‌های یادداشت‌برداری مناسب برای کدنویس‌ها است. این برنامه فاقد ویژگی‌های یک برنامه‌ی مدرن یادداشت‌برداری بوده (برای مثال دارای فرمت‌دهی Markdown و سازمان‌دهی مبتنی بر پوشه اما فاقد میانبرهای صفحه‌ی کلید سفارشی است) اما گزینه‌ی محبوب برنامه‌نویس‌ها به شمار می‌رود:

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

شما می‌توانید بلوک‌های کد را به‌صورت مستقیم در نوت‌های معمولی قرار دهید و یادداشت‌های نوع snippet یا قطعه کد را که مخصوص جمع‌آوری و گروه‌بندی بلوک کدهای متعدد در یک نکته هستند جدا کنید. این برنامه از فهرست‌های چک باکس محور برای مدیریت وظایف هم پشتیبانی می‌کند.

بهترین مزیت Boostnote، ویژگی‌های رایگان و متن‌باز بودن است. Boostnote با یک مجموعه از امکانات، انتخاب بی‌نقصی برای دوره‌های برنامه‌نویسی دانشجویان محسوب می‌شود.

۲.  MedleyText

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، لینوکس

MedleyText مشابه Boostnote است با این تفاوت که امکانات کمتری دارد اما قابلیت‌های خود را با بیشترین کیفیت ارائه داده؛ برای مثال می‌توان به فرمت‌دهی غنی متنی، بلوک کدهای تعبیه‌شده در یادداشت‌های عادی و میانبرهای سفارشی صفحه‌ی کلید اشاره کرد. این ابزار برای کدنویس‌های تولیدی با پروژه‌های بزرگ مناسب است.

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

وقتی کد را مستقیما داخل یادداشت‌ها تعبیه می‌کنید، این برنامه به‌صورت خودکار دستورالعمل را هایلایت می‌کند. یا می‌توانید زبان هایلایت دستورالعمل را برای هر بلوک مشخص کد انتخاب کنید. این برنامه از بیش از ۴۰ زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند.یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

MedleyText یک نرم‌افزار کاملا رایگان بدون محدودیت است. یک سرویس پولی به نام MedleyText+S هم عرضه شده است که می‌توانید با استفاده از آن یادداشت‌ها را در یک حافظه‌ی ابری سبک کنید، به نسخه‌ی وب اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید و یادداشت‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۳. Quiver

Quiver مشابه دو اپلیکیشن قبلی است. با این برنامه می‌توانید متن را با کد تعبیه‌شده داخل نت‌ها ترکیب کرده و تطبیق دهید (به فرمت‌های Markdown و LaTex). بااین‌حال، Quiver یک ویرایشگر کد اختصاصی داخل اپلیکیشن دارد که از رقبای خود تمیزتر بوده و قابلیت پاسخگویی آن بیشتر است.

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

این برنامه از بیش از ۱۲۰ زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. قابلیت Cloud storage sync برای Dropbox، Google Drive، iCloud و … در دسترس است؛ و از آنجا که یادداشت‌ها به فرمت JSON ذخیره می‌شوند، می‌توانید از کنترل نسخه برای ردیابی تغییرات استفاده کنید. نوت‌بوک‌های مشترکی هم برای همکاری در پروژه‌های بزرگ‌تر ارائه شده‌اند.یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

اما سؤال اینجاست که Quiver با این امکانات، چرا باید در رتبه‌ی سوم این فهرست قرار بگیرد؟ به این دلیل که تنها روی Mac قابل اجرا است. با اینکه سیستم‌عامل مک یک محیط فوق‌العاده برای برنامه‌نویسی است، اما اغلب کدنویس‌ها هنوز هم از ویندوز یا لینوکس استفاده می‌کنند. به همین دلیل این یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

۴. OneNote

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، اندروید، iOS ، وب

OneNote زمانی بهترین برنامه‌ی یادداشت‌برداری بود اما اخیرا قابلیت‌های هایلایت دستور آن حذف شده است به همین دلیل برای برنامه‌نویسان مناسب نیست. خوشبختانه به لطف افزونه‌ی رایگانی که توسط یک کاربر گیت هاب ارائه شده، می‌توان دستورها را در OneNote هایلایت کرد.

این افزونه کمی سنگین است اما می‌توانید از OneNote برای ذخیره‌سازی نت‌های کد استفاده کنید. از آنجا که OneNote یکی از بهترین روش‌ها برای یادداشت‌برداری دانشجویان محسوب می‌شود، اضافه شدن این افزونه خبر خوبی برای دانشجویان برنامه‌نویسی و مهندسی است.

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

OneNote به دلیل برخورداری از قابلیت اشتراک‌گذاری یادداشت ابزار برجسته‌ای برای پروژه‌های مشارکتی است؛ و بهتر از هر چیز این ابزار کاملا رایگان بوده و دسترسی به آن روی هر پلتفرم موبایل و دسکتاپ امکان‌پذیر است (به غیر از لینوکس). یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

۵.  CherryTree

CherryTree شباهت کمی به اغلب برنامه‌های یادداشت‌برداری دارد و بیشتر مثل یک وبلاگ یا ویکی شخصی است. با این حال، از آنجا که در این برنامه می‌توان صفحات را به صورت سلسله‌مراتبی تنظیم کرد؛ این ابزار برای یادداشت مناسب است؛ اما چه چیزی آن را به یک wiki تبدیل می‌کند؟ اینکه می‌توانید لینک‌هایی را در هر کدام از صفحات دفترچه‌ی خود قرار دهید.

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

از اپلیکیشن‌های مشابه CherryTree می‌توان به wikiPad و Zim اشاره کرد اما CherryTree از یک نوع صفحه‌ی مخصوص کد پشتیبانی می‌کند. در این برنامه می‌توانید از یادداشت‌های معمولی برای ایده‌ها و وظایف و یادداشت‌های کد برای کدها و بخش‌های کوچک استفاده کنید. CherryTree بسیار سریع‌ و یکی از سبک‌ترین ابزارهای یادداشت‌برداری است.

۶. Sublime Text

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، لینوکس

به‌عنوان یک برنامه‌نویس حتما با Sublime آشنا هستید. Sublime یک ویرایشگر متنی است نه یک ابزار یادداشت‌برداری، اما می‌توانید به این منظور هم از آن استفاده کنید و هر یادداشت را به‌صورت یک فایل متنی و هر قطعه کد را در یک فایل زبان مجزا ذخیره کنید.

ویژگی‌های Sublime Text بازدهی کلی را افزایش می‌دهند و قابلیت تقسیم پنل‌های ویرایشگر یکی از ویژگی‌های ضروری این برنامه است. اما برای یادداشت‌برداری و اهداف سازمانی می‌توان با اضافه کردن چند پلاگین رایگان آن را بهبود داد.

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

SideBarEnhancement یک پلاگین ضروری برای هر کاربر Sublime Text است. این پلاگین نوار جانبی را به‌ویژه در منوی راست کلیک فایل‌ها بهبود می‌دهد. PlainTasks از یک سبک وظیفه‌محور داخل ویرایشگر استفاده می‌کند و اگر می‌خواهید یادداشت‌ها را به فرمت markdown بنویسید، می‌توانید از پلاگین MarkdownEditing استفاده کنید.

هزینه‌ی برنامه‌ی کامل ۷۰ دلار بوده اما تست و ارزیابی رایگان آن نامحدود است. تا وقتی بتوانید منوی یادآوری خرید نسخه‌ی کامل را رد کنید، می‌توانید به صورت رایگان از Sublime Text استفاده کنید.

۷. TickTick

پلتفرمها: ویندوز، مک، اندروید، iOS، وب

TickTick یک اپلیکیشن وظیفه‌محور و مشابه برنامه‌های دیگر از نوع خود است اما یک ویژگی برجسته دارد که آن را به گزینه‌ی خوبی برای یادداشت تبدیل می‌کند: هر آیتم لیست دارای یک فیلد توضیحات است که خود یک notepad کامل است.

هفت ابزار برتر یادداشت‌برداری برای برنامه‌نویس‌ها

به‌عنوان یک برنامه‌نویس می‌توانید از TickTick برای پیمایش کل وظایف خود به‌صورت آیتم‌های مستقل فهرست استفاده کنید و یادداشت‌های موردنیاز خود را برای هر وظیفه ذخیره کنید. این برنامه فاقد ویژگی هایلایت دستور یا فرمت‌دهی غنی متنی بوذه و بنابراین تنها برای مدیریت ایده‌ها مناسب است؛ نه ذخیره‌سازی قطعه‌کدها.

علاوه‌بر این می‌توانید از آن به‌عنوان یک برنامه‌ی وظیفه محور برای کارهای ذیل استفاده کنید: سازمان‌دهی پوشه‌ها، وظایف فرعی، وظایف تکراری، یادآورها، اولویت‌ها و موارد دیگر. TickTick دارای یک برنامه‌ی رایگان با تعداد محدودی از فهرست‌ها بوده و قیمت برنامه‌ی پولی آن سالانه ۲۸ دلار است.

نکات بیشتر برای تبدیل شدن به بهترین برنامه‌نویس

همیشه می‌توانید نکاتی را به شکل کامنت در کد خود بیاورید. البته این بهترین روش برای مدیریت پروژه‌ی سطح انتزاعی نیست و برای این کار به عادت‌های تمیز کدنویسی نیاز دارید؛ اما در یادداشت‌های سطح پائین، انتخاب خوبی است. برنامه‌نویسی کار دشواری است اما با یادداشت‌برداری می‌توانید کدها را بدون هیچ استرسی یاد بگیرید.

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا