کسب و کار

چگونه تعارض های در محل کار را به فرصت تبدیل کنیم؟

بسیاری از تغییرات مهم جهان درنتیجه‌ی تعارض های بزرگ به‌وجود آمده‌اند و این موضوع درباره‌ی شرکت‌ها و محصولاتشان نیز صدق می‌کند.

تعارض بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی و روابط طولانی‌مدت است. فرقی نمی‌کند رابطه‌ی دوستی باشد یا ازدواج یا حتی همکاری در کسب‌وکار، وقتی گروهی از افراد با پیش‌زمینه و فرهنگ و ارزش‌های متفاوت را کنار هم جمع می‌کنید، خواه‌ناخواه تعارض اتفاق می‌افتد؛ به‌ویژه زمانی‌که از آن‌ها بخواهید برای رسیدن به اهدافی مشترک با یکدیگر همکاری کنند، احتمال ایجاد تعارض بیشتر می‌شود. با‌این‌حال، تعارض همیشه هم بد نیست و درواقع، می‌تواند عامل اصلی ایجاد تغییرات مثبت باشد. بسیاری از بهترین و الهام‌بخش‌ترین تغییرات جهان درنتیجه‌ی تعارض‌های بزرگ به‌وجود آمده‌اند و این موضوع درباره‌ی شرکت‌ها و محصولاتشان نیز صدق می‌کند.

فقط کافی است سازمان‌ها یاد بگیرند این تعارض‌ها را مدیریت کنند و در جایگاه درست قرار دهند. اگر نتوانید تعارض‌ها را به‌خوبی مدیریت کنید، ممکن است فاجعه به‌بار بیاورند؛ اما اگر بتوانید این کار را بکنید، تعارض‌ها به نوآوری و بهره‌وری تبدیل می‌شوند. پس اگر در شرکت شما هم بین اعضا مشکلاتی وجود دارد، چه بین همکاران و چه بین تیم‌ها، با خواندن مطالب زیر می‌توانید این مشکلات به‌ظاهر منفی را به فرصت‌هایی مثبت تبدیل کنید. درادامه سه روش را برای این کار پیشنهاد می‌دهیم:

چگونه تعارض های در محل کار را به فرصت تبدیل کنیم؟

۱. مشکل را به‌صورت تیمی حل کنید

وقتی دو نفر با یکدیگر به مشکل برمی‌خورند، هریک از دو طرف فکر می‌کند مشکل اصلی از طرف مقابل است. در این وضعیت، برای اینکه بتوانید تعارض را آرام کنید، باید کمکشان کنید از چهارچوب دیگری به مسئله نگاه کنند. باید برچسب «مشکل» را از روی «افراد» بردارید و درعوض، آن را روی خود «مسئله» بچسبانید؛ یعنی بگویید مشکل اصلی هیچ‌یک از شما نیستید؛ بلکه مشکل اصلی خودِ مشکل است و شما باید به‌عنوان دو متحد احتمالی، با همکاری یکدیگر این مشکل را حل کنید.

وقتی این‌گونه دید آن‌ها را به مسئله عوض کنید، وضعیت از حالت برد‌باخت خارج و به مشکلی مشترک تبدیل می‌شود که هر دو باید با آن مقابله کنند. در این صورت، طرفین دیگر درمقابل هم قرار ندارند؛ بلکه درکنار هم قرار می‌گیرند و برای حل مسئله روحیه‌ای همکارانه پیدا می‌کنند. درنتیجه، کسانی که به‌ظاهر باهم دعوا داشتند، در یک تیم قرار می‌گیرند و هیچ‌یک از آن‌ها مقصر ماجرا شناخته نمی‌شود.

در تعارض لازم نیست کسی اصلاح شود یا تغییر کند، آنچه باید اصلاح شود، طرف سومی به‌نام «مشکل» است و تنها راه اصلاح آن، این است که افراد در یک تیم قرار گیرند و به راه‌حل‌های خلاقانه دست پیدا کنند. اگر موضوع فقط توافق‌نداشتن نباشد و واقعا مشکل از یکی از افراد باشد؛ مثلا بدرفتاری، خشونت، تبعیض یا آزاری از او سر زده باشد، نمی‌توان از این استراتژی استفاده کرد.

۲. درباره‌ی شرکتتان بیشتر بدانید

تعارض می‌تواند فرصت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری باشد. وقتی به تعارض‌ها رسیدگی می‌کنید، از خودتان بپرسید: «در این قسمت چه چیزهایی یاد گرفتم؟ کارمندانم چه ارزش‌ها و نیازها و اهدافی دارند که من از آن‌ها بی‌خبر بودم؟ کدام‌یک از این نیازها بین همه‌ی آن‌ها مشترک است و کدامشان فقط مخصوص بعضی از افراد است؟»

از تعارض نترسید؛ تعارض عادی و گاهی حتی حیاتی است

وقتی به جست‌وجو و مدیریت و حل تعارض موجود می‌پردازید، تمام مسائل و جزئیات آن موقعیت را بنویسید تا بتوانید سه درس از اصلی‌ترین درس‌هایی را پیدا کنید که از این تعارض گرفتید و درباره‌ی شرکت و کارمندانتان بیشتر بدانید. علاوه‌بر‌این، بعد از فهمیدن این مسائل باید سعی کنید سیاست جدیدی به‌وجود آورید یا حداقل کاری کنید که فرهنگ شرکت بهتر شود. هر تعارض، درس‌های زیادی به شما یاد می‌دهد و هر تجربه‌، فرصتی برای تغییر در جهت مثبت است؛ پس نگذارید تعارض‌ها به‌هدر بروند و از هرکدامشان درس‌های جدیدی یاد بگیرید.

چگونه تعارض های در محل کار را به فرصت تبدیل کنیم؟

۳. دایره‌ی تغییر را گسترده‌تر کنید

اگر تعدادی از افراد شرکت درباره‌ی مسئله‌ای با یکدیگر تعارض داشته باشند، به این معنا است که احتمالا سایرین هم همین مشکل را دارند. شاید سایرین دقیقا در شرایط یکسانی قرار نداشته باشند؛ اما هر‌یک به‌شکل متفاوتی با تعارض روبه‌رو می‌شوند. وقتی متوجه این تعارض شدید و از ماجرا سر درآوردید، باید مطمئن شوید راه‌حل یا تغییرات مدنظرتان روی سایر افراد تیم یا شرکت هم تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ یعنی درواقع، باید از این مشکل برای تغییرات بزرگ‌تر و تمرکز بر فرهنگ کلی سازمان استفاده کنید. برای مثال، فرم نظرسنجی بسازید و از افراد بخواهید سازمان را ارزیابی کنند. بدین‌ترتیب، می‌توانید مشکلاتی را نیز بیابید که سایر افراد با آن مواجه هستند.

وقتی درنتیجه‌ی تعارض به مشکلات دیگر سازمان پی می‌برید، درواقع، این تعارض را به پیروزی تبدیل کرده‌اید. هرچه درباره‌ی تعارض‌های احتمالی شرکت دید بهتری داشته باشید، بهتر می‌توانید تغییرات مثبت ایجاد کنید. از تعارض نترسید؛ تعارض عادی و گاهی حتی حیاتی است. به‌جای ترس، بدانید اختلافات و مشکلات درون سازمان می‌تواند معلم خوبی برایتان باشد. به‌کمک تعارض‌ ها، درباره‌ی شرکت و افراد شاغل در آن و نیز اهداف و نیازهای مشترک یا شخصی‌شان بیشتر بدانید. همچنین، ببینید به‌عنوان مدیر شرکت، برای ارتقای فرهنگ سازمانی از این اطلاعات چه استفاده‌ای می‌توانید بکنید. وقتی موفق شوید چنین کاری انجام دهید، خواهید دید چه مزایایی نصیبتان می‌شود: کارمندان بیشتر در شرکتتان می‌مانند و رضایت کلی از محیط کار بیشتر می‌شود.

محمدمهدی مومنی

چندین سال هستش که به صورت حرفه ای و جدی وارد فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی شدم.علاقه زیادی به کسب و کارهای اینترنتی دارم و در این چند سال تجربیات زیادی در زمینه های مختلف از جمله تخصص کامل وردپرس،سئو،دیجیتال مارکتینگ،طراحی سایت و ... کسب کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا