سئو مجموعه اقداماتی است که به منظور کسب نتیجه و رتبه بهتر سایت ها در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر نظیر گوگل، یاهو، بینگ و … انجام می شود. همانطور که می دانید گوگل بهترین و قدرتمندترین موتور جستجوگر دنیاست. بکارگیری الگوریتمهای پیچیده و هوشمند در سیستم جستجوی گوگل که در غالب مواقع منجر به نمایش بهترین نتایج در آن می شود دلیل یکه تازی آن است. این در حالیست که این موضوع در سایر موتورهای جستجوگر به ندرت دیده می شود.
اگر می خواهید بدانید که سئو چیست این مقاله مخصوص شماست!
تعریف سئو و نحوه کار موتورهای جستجوگر
سئو ( SEO ) که بهتر آنرا بصورت اس ای او تلفظ کنیم مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. گوگل اعلام کرده همواره در تلاش است تا بهترین نتایج را در SERP نمایش دهد. عبارت SERP مخفف Search Engine Result Pages بوده و به معنی نتایج صفحات جستجوگر است. این موضوع یک چالش جدی را برای خود گوگل ایجاد کرده است. به اینصورت که اگر گوگل میخواهد همچنان به عنوان پرچمدار جستجوگرها باقی بماند می بایست بهترین نتایج را برای کاربران از بین میلیاردها مورد استخراج کرده و در کسری از ثانیه در اختیار آنها قرار دهد!
چیزی که پشت پرده اتفاق می افتد چیست؟ زمانی که در گوگل، عبارتی را سرچ می کنیم چندین الگوریتم که در داخل آنها صدها فاکتور تشخیص و تعیین وجود دارد وارد عمل می شوند. طبق گفته کارشناسان گوگل بیش از 200 فاکتور در قلب چند الگوریتم قرار دارد که نتایج جستجو بصورت مستقیم به آنها وابسته است. گوگل برای جلوگیری از بروز تخلفات و سوءاستفاده از این موضوع، تا حد امکان جزئیات کار الگوریتم ها را مخفی نگه می دارد. به همین جهت برای هیچکس به غیر از عوامل گوگل بصورت شفاف مشخص نیست که دقیقا چه عواملی در نتایج جستجو دخالت داده می شوند. البته یکسری موارد کلی وجود دارند که بسیاری از ما از آنها اطلاع داریم اما بحث اصلی در جزئیات است.
اظهارنظر در مورد سئو آزاد است!
هر شخص فعال در زمینه سئو می تواند برداشت متفاوتی از سئو داشته باشد! زیرا زمانی که موضوعی با جزئیات کامل مطرح و مشخص نشود بدیهی است که تعابیر و تفاسیر بسیار متفاوتی در مورد آن وجود داشته باشد. من هم به عنوان یکی از هزاران شخص فعال در این زمینه، نظریه خودم را دارم که ممکن است برخی آنرا رد و یا تایید کنند. شما نیز کاملا مختار هستید که یا این مقاله را مفید دانسته و از آن استفاده کنید و یا آنرا غیرقابل استفاده بدانید. تصمیم با شماست …
سئو چیست و چگونه انجام می شود؟
سئو داخلی و سئو خارجی دو اصل اساسی در این میان است. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که تفاوت این دو چیست؟
سئو داخلی چیست؟ مجموعه اقداماتی که در چهارچوب سئو و در داخل وبسایت صورت می گیرد سئو داخلی نام دارد.
- مواردی مانند تولید محتوا، بهبود ساختار داخلی، افزایش سرعت و پایداری، بهبود رابط کاربری و مانند آنها
سئو خارجی چیست؟ مجموعه اقداماتی که در چهارچوب سئو و در خارج از وبسایت صورت می گیرد سئو خارجی نام دارد.
- مواردی مانند لینک سازی و کنترل اسپم، فعالیت شبکه های اجتماعی، برندینگ و تا حدودی تبلیغات* و مانند آن
* تبلیغات بصورت مستقیم با سئو در ارتباط نیست اما می تواند بستر مناسبی را برای توسعه یک وبسایت فراهم نماید.
موضوعی که باید توجه ویژه به آن داشت این است که یک سایت باید برای کاربران طراحی شود و نه برای گوگل! دانستن این موضوع و عمل به آن بخش زیادی از موضوع را پوشش می دهد. زیرا بررسی ها نشان می دهد گوگل در تلاش است نتایجی را در صفحات نتایج جستجوی خود نمایش دهد که به خواسته کاربرانش نزدیکتر است.
چهارچوب کلی و اساسی
باید قبل از راه اندازی یک وب سایت که قصد داریم نتیجه مطلوبی در سئو کسب کند یکسری چهارچوب کلی و اساسی را مدنظر داشته باشیم. جزئیات کار نیز می بایست در خدمت قواعد کلی قرار بگیرند. این قواعد کلی عبارتند از:
- سایت برای استفاده کاربران است نه برای ربات ها و خزنده های گوگل
- سئو سایت مانند کودکی است که همواره به مراقبت نیاز دارد.
- استفاده از روشهای غیراصولی حتی در صورت حصول نتیجه، برای همیشه جواب نخواهد داد.
- بهتر است بجای کار بر روی شاخص های کمی بر روی شاخص های کیفی تمرکز کنیم.
- برای کسب نتیجه، تحقیق و پژوهش مداوم یک اصل اساسی است.
- نباید انتظار داشت نتایج همیشه آن چیزی باشد که مورد انتظار ماست.
- نباید سایت های رقیب را دست کم گرفت.
- قرار نیست از راه نرسیده همه چیز در اختیار ما باشد!
- سئو تنها تولید محتوا و لینک سازی نیست!
سایت باید کاربرپسند باشد
گوگل با استفاده از فاکتورهایی نظیر UX که به معنی تجربه کاربری است میزان محبوبیت سایت ها را بدست می آورد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که UX به عاملی کاملا موثر در سئو تبدیل شده است. این موضوع می تواند خبر بسیار بدی برای کسانی باشد که اهل عمق و مفهوم سئو نیستند. در واقع توجه به اصل تجربه کاربری و تامین مطلوب آن در سایت کاری بسیار حجیم، تخصصی و نیازمند پیگیری و بررسی مداوم است. در حقیقت اگر بخواهیم در این زمینه موفق عمل کنیم می بایست همواره در راستای نیازها و خواسته های به حق کاربرانمان حرکت کنیم.
توقف ممنوع است!
سئو و بهینه سازی سایت امری پیوسته و مدام است. به همین جهت رها کردن کار در وسط راه منطقی به نظر نمی رسد. طبق بررسی هایی که انجام شده توقف کار می تواند تاثیر منفی در سئو سایت داشته باشد. علت این است که معمولا سایتهای محبوب همواره در جریان و فعالیت هستند. همچنین ممکن است فرصت را از دست بدهیم.
تغلب ممنوع است!
در سالهای گذشته امکان اینکه با یکسری راهکارهای ساده بتوان گوگل را دور زد وجود داشت اما در حال حاضر جستجوگر گوگل به قدری هوشمند شده است که به سختی می توان با راهکارهای غیراصولی به نتیجه رسید. در صورت دستیابی به نتیجه نیز قطعا با گذشت زمان همه چیز از دست خواهد رفت. پس بهتر است راه طولانی تر اما مطمئن تر را انتخاب کنید.
کمیت یا کیفیت؟ مساله این است
در سئو می توان گفت کیفیت اهمیت بالاتری نسبت به کمیت دارد. برای مثال در تولید محتوا، تعداد 100 محتوای باکیفیت بهتر از هزاران محتوای کم کیفیت است. اگر تنها تعداد جذب ورودی از گوگل مطرح باشد سایتهای بسیاری وجود دارند که با تعداد محتوای نسبتا کم اما باکیفیت وضعیت بهتری در نتایج گوگل دارند. البته باید توجه داشت که اکتیویتی سایت نیز مهم است. اگر بتوان هر دو عامل را در کنار داشت بسیار عالی خواهد بود.
تحقیق، پژوهش و آزمایش فراموش نشود
با توجه به اینکه گوگل همواره در حال تغییر و تکامل الگوریتم ها می باشد می بایست همواره تحقیق و پژوهش در این باره انجام شود. علاوه بر اینها آزمایش نیز ضروری به نظر می رسد. زیرا همانطور که در ابتدا گفته شد روش کار دقیق گوگل برای ما پنهان است. توجه داشته باشید که بهتر است آزمون و خطای خود را بر روی یک سایت آزمایشی پیاده کنید.
ما همه چیز را نمی دانیم
باید قبول کرد که هیچکسی به غیر از عوامل گوگل بصورت دقیق در مورد تمامی جزئیات کار گوگل اطلاعی ندارد. حتی اگر شخصی بتواند تا امروز به این موضوع تسلط داشته باشد باید این موضوع را در نظر گرفت که گوگل همواره در حال تغییر و تکامل است. گاها دیده می شود که برخی افراد ادعا می کنند ما تمام استاندارهای گوگل را رعایت کرده ایم اما نتیجه مورد انتظار خود را بدست نیاوردیم. این در حالیست که تمامی فاکتورهای دخیل در نتایج گوگل بر هیچ کسی آشکار نیست.
رقابت اجتناب ناپذیر است
اشخاصی که با من در ارتباط هستند این موضوع را بارها از من شنیده اند. اینکه کسب رتبه در گوگل مانند کنکور است. به این معنی که شما مانند دانشگاه و مدرسه نسبت به یکسری معیارهای کلی و شاخص سنجیده نمی شوید بلکه در رقابت با سایرین هستید و نتیجه کار شما مستقیما با عملکرد رقبا در ارتباط است. در سئو نیز اگر از عملکرد رقبا غافل شده و آنها را مورد بررسی دقیق قرار ندهید ممکن است نتیجه مناسبی کسب نکنید مگر اینکه کارتان خیلی درست باشد!
قدم به قدم در مسیر اهداف
اصلا معقول به نظر نمی رسد که در ابتدای راه، انتظار کسب بهترین رتبه ها در نتایج گوگل بخصوص در کلمات پررقابت را داشته باشیم. بهترین کار این است که اهداف بلندمدت برای اینکار داشته باشیم و در ابتدا روی اهداف کوچکتر متمرکز شویم. فراموش نکنید که اهداف کوچک قدم هایی که برای اهداف بزرگتر برداشته می شود.
لینک و محتوا مهم است اما همه چیز نیست
محتوا و لینک جزو اساس کار است اما بررسی ها تاثیر بالای عوامل دیگر را نیز نشان می دهد. پیشنهاد می کنیم خود را محدود به تولید محتوا و لینک سازی نکنید. عواملی نظیر بهبود UX و برندینگ نیز تاثیر بسیار بالایی در بهبود رتبه دارند.
همیشه استانداردهایی نیز وجود دارد
باید توجه داشت علاوه بر موارد ذکر شده یکسری الزامات و قواعد نیز وجود دارند که بصورت مستقیم با گوگل در ارتباط است و برای کسب نتیجه بهتر می بایست به آنها توجه کرد. این استانداردها عبارتند از:
- توجه به استانداردهای مورد استفاده در طراحی سایت
- توجه به متاتگ های تعاملی مانند title, description, robots و …
- عدم استفاده از کدها و محتوای مخفی در سایت
- ثبت سایت در سیستم هایی نظیر Search Console و Google Analytics
- حفظ امنیت و پایداری سایت و تامین نهایت سرعت دسترسی
- انتقال صحیح صفحاتی که حذف شده و یا آدرس آنها تغییر کرده است
و ده ها مورد دیگر که در آموزش سئو بصورت کامل در مورد آن ها بحث شده است.