آموزشاقتصادکسب و کار

راه اندازی کسب و کار آنلاین

همانطور که می دانید راه اندازی کسب و کار یکی از حساس ترین مراحل کار است. مطالعه و بررسی جهت امکان سنجی، شرایط مالی، زیرساخت ها، نحوه مدیریت و توسعه و ده ها مورد دیگر می بایست در مراحل اولیه صورت گیرد تا بتوان کسب و کار مناسبی را ایجاد کرد. در این مقاله، موضوع با محوریت کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی مطرح می شود و در مورد کسب و کارهای غیرآنلاین بحثی نخواهد شد.

ملزومات راه اندازی کسب و کار آنلاین

اگر قصد دارید کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید می بایست قبل از هر گونه فعالیتی، اقدام به بررسی و پژوهش نمایید. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد که بتوان تصور و شمای صحیحی از کسب و کار مورد نظر بدست آورد. با توجه به اینکه راه اندازی، مدیریت و توسعه کسب و کارها، روال و استراتژی مخصوصی را می طلبد می بایست اقدامات لازم در این مورد را بعمل آورد. بدون شک نمی توان کسب و کار موفقی را راه اندازی نمود که بدون طرح و ایده شفاف و دراز مدت باشد. در زیر به مجموعه ملزومات راه اندازی کسب و کار اینترنتی اشاره کرده ایم:

  • تعیین موضوع فعالیت کسب و کار اینترنتی
  • مطالعات اولیه در مورد کسب و کار مورد نظر
  • بررسی و پژوهش کلی رقبا و نحوه عملکرد آنها
  • تعیین زیرساخت های لازم برای راه اندازی کسب و کار
  • تهیه طرح مدیریت کسب و کار
  • تهیه طرح توسعه کسب و کار

تعیین موضوع فعالیت کسب و کار اینترنتی

قبل از هر چیز می بایست موضوع فعالیت کسب و کار خود را تعیین کنیم. پس از اینکار موضوعی که ذهن ما را به خود درگیر می کند این است که چه چیزهایی نیاز است و چه باید کرد؟ همانطور که می دانید هر شاخه از فعالیت های موجود در وب، تخصص و زیرساخت های خاصی را طلب می کند. برای مثال راه اندازی و مدیریت کسب و کارهایی نظیر هاستینگ، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت و مانند آنها نیازمند دانش و تخصص فنی بالا می باشد و نمی توان بدون توجه به آنها کاری انجام داد. در صورت اقدام نیز نتیجه مناسبی بدست نخواهد آمد.

مطالعات اولیه در مورد کسب و کار مورد نظر

پس از تعیین موضوع فعالیت، می بایست یکسری مطالعات اولیه در مورد کسب و کار مورد نظر بعمل آورد. این مطالعات بصورت کلی و به منظور شناخت کسب و کار، مجوزها و زیرساخت های لازم، بودجه مورد نیاز، تخصص های مورد نیاز، شناخت بازار و مشتری ها، نحوه ارائه سرویس و خدمات و همچنین نحوه پشتیبانی و ضمانت صورت می گیرد.

بررسی و آنالیز کلی رقبا و نحوه عملکرد آنها

در این مرحله و پس از انجام مطالعات کلی و اولیه، می بایست با دقت بالا، اقدام به آنالیز رقبا کرد. این بررسی ها اطلاعات بسیار خوبی را به ما خواهد داد تا بتوانیم شناخت بسیار مطلوبی از رقبا و نحوه عملکرد آنان داشته باشیم. توسط این اطلاعات می توان علاوه بر امکان سنجی و تامین زیرساخت ها در روند راه اندازی کسب و کار، دید شفافی از چشم انداز و آینده این کسب و کار بدست آورد. بخشی از مجموعه اطلاعات بشرح زیر است:

  • تعداد اعضا و تخصص های مورد نیاز برای تشکیل مجموعه و یا شرکت
  • نحوه ارائه سرویس و یا خدمات در چهارچوب موضوع فعالیت کسب و کار
  • برآورد منابع مالی مورد نیاز و همچنین برآورد قیمت ارائه سرویس و خدمات
  • شناخت وضعیت بازار و همچنین برآورد تقریبی تعداد مشتری ها
  • شناخت نیازهای مشتریان و تعیین ملزومات برای فراهم کردن آنها

تعیین زیرساخت های لازم برای راه اندازی کسب و کار

پس از انجام مرحله بررسی و آنالیز، یکسری اطلاعات مفید و نزدیک به واقعیت در دست خواهیم داشت. طبق این اطلاعات ارزشمند امکان مشخص کردن زیرساخت های لازم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین فراهم خواهد شد. مجموعه مواردی که برای تعیین زیرساخت ها باید به آنها توجه شود عبارتند از:

  • تعیین و تامین منابع مالی
  • تشکیل تیم مورد نظر با تخصص های مورد نیاز
  • راه اندازی سایت و ملزومات دیگر
  • کسب مجوزهای لازم جهت فعالیت
  • تعیین و تامین سرویس ها و خدمات قابل ارائه
  • بکارگیری انواع روشهای جذب کاربر و یا مشتری

تهیه طرح مدیریت کسب و کار

پس از راه اندازی کسب و کار، نوبت به مدیریت آن می رسد. در این مرحله می بایست بخش قابل توجهی از نیرو و تمرکز مجموعه بر روی مدیریت و حفظ کسب و کار صرف شود. این مرحله می بایست بصورت مداوم انجام شود تا کسب و کار آسیب نبیند. برخی از اقدامات لازم در این مرحله عبارتند از:

  • توجه ویژه به نیاز کاربران و مشتریان کسب و کار
  • تلاش برای حفظ و بهبود شاخص های کیفی و کمی
  • بررسی و توجه ویژه به نحوه عملکرد رقبا
  • مدیریت صحیح و هوشمندانه منابع مالی
  • بکارگیری روشهای تبلیغاتی زود بازده و بلند مدت

تهیه طرح توسعه کسب و کار

بدون شک هر کسب و کاری که در وب فعالیت می کند دچار یکنواختی شود محکوم به شکست و نابودی است. اگر برای کسب و کار آنلاین خود طرح توسعه ندارید جای نگرانی وجود دارد. بهتر است قبل از اقدام به راه اندازی کسب و کار آنلاین، اقدام به تهیه طرح توسعه کسب و کار نمایید. به اقتضای کسب و کارهای فعال در وب، می بایست کسب و کار آنلاین شما برای توسعه خود، نقشه راه داشته باشد. بخشی از موارد قابل توجه بشرح زیر است:

  • توجه به آن چیزهایی که کاربران و مشتریان می خواهند.
  • سرمایه گذاری بر روی طرح های طولانی مدت مانند سئو و شبکه های اجتماعی
  • تلاش برای برندینگ و افزایش فروش یا بازدید سایت
  • توجه به ایده های نو و خلاقانه و بکار بستن آنها در طرح توسعه کسب و کار

جمع بندی و نتیجه گیری

کسب و کار شامل راه اندازی، مدیریت و توسعه می شود. هر کدام از مراحل باید به درستی انجام شوند تا مرحله بعد بدون مشکل پیگیری شود. رمز موفقیت در آگاهی و اطلاعات است. به اینصورت که هر قدر بر روی موضوع و جزئیات کسب و کار اشراف داشته باشید احتمال موفقیت بالاتر خواهد بود. اگر در مورد این مقاله و مباحث مطرح شده در آن نظر، ابهام و سوالی دارید لطفا آنرا مطرح نمایید تا به آنها پاسخ داده شود.

صادق محمدزاده

حدود 5 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. صادق سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 2 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه بیست اسکریپت را مدیریت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا